Domar och beslut

ARN 2017-00537 – Ej rätt till skadestånd vid avbrott

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

En konsument begärde skadestånd av operatören till följd av ett avbrott på det fasta bredbandet. Avbrottet medförde att konsumenten behövde använda sitt mobila bredband mer än normalt och detta innebar högre kostnader. Operatören motsatte sig kravet och hänvisade till företagets allmänna villkor.

ARN konstaterade att det var ostridigt att operatören inte hade levererat den avtalade bredbandstjänsten under sex dagar. Vidare konstaterade ARN dock att det i operatörens allmänna villkor framgår följande ansvarsbegränsning: ”Kunden har endast rätt till ersättning för direkt skada som har uppkommit på grund av operatörens vårdslöshet. Kunden har inte rätt till ersättning för indirekta skador, såsom kostnader för mobilsamtal, utebliven vinst eller andra följdskador.” Enligt ARN krävdes det därför att operatören hade orsakat skadan genom vårdslöshet för att konsumenten skulle ha rätt till skadestånd för merkostnader. ARN ansåg inte att konsumenten hade bevisat att operatören hade agerat vårdslöst och bedömde att konsumenten inte hade rätt till den ersättning som han begärde.

Senast uppdaterad: