Domar och beslut

ARN 2016-11868 – Konsumenten är skyldig att meddela operatören att telefonnumret ska flyttas till en annan operatör vid uppsägning

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

En konsument skulle byta operatör och gjorde därför en uppsägning av sitt fasta telefonabonnemang. Enligt konsumenten ställde den befintliga operatören inga frågor om huruvida telefonnumret skulle upphöra eller om det skulle flyttas till en annan operatör.  Operatören krävde sedan 995 kronor av konsumenten för att koppla upp tjänsten igen för att kunna flytta numret till en annan operatör.

Konsumenten menade dock att denne endast hade sagt upp abonnemanget hos operatören, inte själva telefonnumret, och krävde därför tillbaka kostnaden av operatören då operatören inte ställt frågan om numret skulle flyttas eller upphöra, vilket konsumenten ansåg att denne borde ha gjort.

Operatören menade att konsumenten, vid tillfället för uppsägningen, inte informerat operatören om att denne skulle byta operatör och tjänsten avslutades därför i sin helhet. När tjänsten skulle tas i bruk igen behövde en nyinstallation göras och dessa installationsavgifter skulle då konsumenten få stå för.

ARN, som hade lyssnat på ljudinspelningen från uppsägningen, menade att det framgick att konsumenten hade sagt upp abonnemanget. Vidare menade nämnden att det inte finns någon skyldighet för operatören att fråga om konsumenten ville flytta numret till en annan operatör eller avsluta det helt och operatören kunde därför inte anses ha gjort något fel. Konsumenten fick därför avslag på sitt krav att telefonnumret skulle flyttas till en annan operatör utan kostnad för denne.

Senast uppdaterad: