ARN 2016-08467 – Operatören saknade rätt till ersättning vid förlängd ångerrätt
Beslut: Konsumenten fick rättKonsumenten ingick vid hemförsäljning ett avtal om telefoni och tv samt köp av en mobiltelefon. Men konsumenten var missnöjd med avtalet, bland annat för att fakturorna inte stämde. Drygt fem månader senare begärde konsumenten därför att avtalet skulle avslutas och att operatören skulle återbetala det som betalats till företaget samt returporto för telefonen och kostnaden för ett inkassokrav. Konsumenten angav också att operatören inte gett någon information om ångerrätten.
Operatören meddelade att man hade avslutat avtalet och tagit tillbaka produkten utan att fakturera för värdeminskning. Konsumenten hade också fått information om ångerrätten. Operatören menade att konsumenten ville avsluta avtalet eftersom surfen inte räckte till.
ARN gick igenom reglerna för ångerrätt och menade att operatören inte hade visat att man lämnat den information om ångerrätten som anges i distansavtalslagen. Nämnden konstaterade att ångerrätten därför förlängts och att konsumenten ångrat avtalet i rätt tid. Eftersom operatören inte informerat om någon skyldighet att betala för vare sig utförd tjänst, returkostnad eller värdeminskning hade bolaget inte någon rätt till ersättning för detta. ARN konstaterade också att ”vid denna bedömning” skulle operatören även ersätta konsumenten för inkassokostnaderna.