Domar och beslut

ARN 2016-07206 – Ogiltigt avtal och betalningskrav då ingen giltig fullmakt finns

Beslut:  Konsumenten fick rätt

En konsument fick en faktura från en operatör som han inte var medveten om att han hade avtal med. När konsumenten kontaktade operatören fick han reda på att en säljare hade ringt hans dotter som hade tecknat avtal i hans namn. Konsumenten bestred avtalet och begärde återbetalning av fakturan som han betalat för att slippa få en betalningsanmärkning. Operatören hävdade att dottern haft fullmakt att teckna avtal med dem och motsatte sig kravet på återbetalning med hänvisning till att de inhämtat giltig fullmakt vid avtalstillfället och meddelat att hon vid utebliven betalning skulle komma att krävas på betalning.

Enligt ARN framgår det inte av det inspelade samtalet att konsumentens dotter uppgett att hon hade fullmakt från sin far att ingå avtal om telefonabonnemang. Vidare är det en förutsättning för att hon ska anses ha haft en fullmakt att hon och hennes far hade diskuterat frågan innan hon blev uppringd av säljaren, eller att hon inhämtat en fullmakt under det att samtalet pågick. ARN konstaterade att inget har framkommit som tyder på att detta skett och att det framstår som ytterst osannolikt att konsumenten och hans dotter före försäljningssamtalet kommit överens om detta.

Sammantaget var omständigheterna sådana att nämnden inte bara var beredd att godta uppgiften om att fullmakt saknades, utan dessutom bedömde nämnden att det är uppenbart att telefonförsäljaren insåg, eller i vart fall borde ha insett, att fullmakt saknades. Nämnden bedömde således att inget giltigt avtal med fadern har ingåtts, samt att hans dotter inte heller är bunden i förhållande till företaget.

Senast uppdaterad: