ARN 2016-07176 – Operatören hade inte rätt att ta ut fakturaavgift som inte framgått av det muntliga avtalet
Beslut: Konsumenten fick delvis rättEn konsument blev uppringd av en operatör i februari 2016. Konsumenten menade att hon inte förstått att ett avtal tecknats under samtalet, utan att hon istället blivit lovad att få information hemskickad. Konsumenten menade också att hon inte fått någon information om någon fakturaavgift men trots detta hade hon blivit debiterad en sådan avgift. Konsumenten ansåg också att hon inte fått klar och begriplig information om ångerrätten anpassad till hennes behov varför hon hade rätt till förlängd ångerrätt. Konsumenten begärde i första hand att få ångra abonnemangsavtalet, i andra hand att bli befriad från fakturaavgifterna.
Operatören menade att det i inspelningen av det muntliga avtalet klart och tydligt framgår att konsumenten beställt tjänsten. I samtalet lämnades enligt operatören även information om priser, ångerrätten och hur denna utnyttjas. Samma information hade enligt operatören sedan angetts i den orderbekräftelse som skickats ut till konsumenten. I orderbekräftelsen framgick även information om fakturaavgiften.
ARN ansåg att den ljudfil som åberopats i ärendet visade att ett bindande avtal ingåtts under telefonsamtalet och att operatören uppfyllt sin informationsskyldighet om ångerrätten. ARN menade också att det av dialogen i samtalet inte framgår att konsumenten var en sådan särskilt utsatt person som givit operatören anledning att ställa kontrollfrågor om förståelsen av informationen om ångerrätten. Eftersom operatören uppfyllt sin informationsskyldighet under telefonsamtalet hade ångerfristen börjat löpa och konsumenten hade ångrat sig för sent.
Däremot menade ARN att ingen information om fakturaavgiften framkommit i ljudfilen för det muntliga avtalet. Enligt distansavtalslagen ska konsumenten få information om tillkommande kostnader innan avtal ingås annars är konsumenten inte skyldig att betala dessa. ARN rekommenderade därför operatören att avstå från att kräva betalt för faktureringsavgift av konsumenten.