ARN 2016-03461 – Låg hastighet inte skäl att få avbryta avtal om mobilt bredband
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument beställde ett mobilt bredband med en hastighet på upp till 100 Mbit/s. Enligt konsumenten utlovades att hastigheten skulle vara mellan 20-100 Mbit. Efter ungefär ett halvår upptäckte konsumenten att hastigheten endast uppgick till runt 18 Mbit/s. konsumenten begärde att felet på tjänsten skulle åtgärdas, eller att abonnemanget skulle hävas.
Operatören motsatte sig konsumentens krav och hänvisade till att användningen av ett mobilt bredband är beroende av flera faktorer såsom täckning, topografi, antalet användare med mera. Enligt operatörens tekniker hade konsumenten den högsta möjliga hastigheten i aktuellt område och ytterligare utbyggnad var inte planerad.
ARN avslog konsumentens krav med hänvisning till att det inte visats att operatören utfäst någonting särskilt om nedladdningshastigheten.