ARN 2016-03103 – Operatör kunde inte visa avtal som gav rätt att ta betalt för tjänst som inte använts
Beslut: Konsumenten fick rättEn konsument beställde en bredbandstjänst via en portal i mars 2014. Konsumenten fick dock aldrig någon bekräftelse, tjänsten kom aldrig igång och ingen faktura kom. Konsumenten ringde operatörens kundtjänst och fick då besked att hon inte hade något abonnemang. När konsumenten försökte byta operatör visade det sig dock att anslutningen var upptagen. Konsumenten begärde betalningsbefrielse från operatörens krav.
Operatören menade att det funnits en aktiv tjänst mot konsumentens uttag sedan beställningen gjorts via portalen och att denna kopplats ur på begäran först i november 2015. Enligt operatören hade konsumenten ett ansvar att kontakta dem om exempelvis en faktura inte kommer för att se till att allt gått rätt till. Operatören hänvisade till att lagen ger dem rätt att fakturera tre år bakåt.
ARN menade att parterna var överens om att en beställning gjorts men att operatören måste bevisa att denna beställning godkänts och att bindande avtal därmed uppkommit. Operatören hade enligt nämnden, inte presenterat någon avtalshandling eller annan dokumentation som kunde visa detta. Inte heller hade operatören visat att konsumenten faktiskt skulle ha använt tjänsten. Mot denna bakgrund ansåg ARN därmed att konsumenten inte var betalningsskyldig.