ARN 2015-06700 – Betalningsskyldig för utlandssurf
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument reste utomlands och vid ankomsten tackade hon ja till två erbjudanden om utlandssurf som skickades från operatören via sms. Enligt konsumenten tog surfen i erbjudandena slut redan efter några minuter. Enligt konsumenten surfade hon inte mer under resan. Några dagar senare fick hon dock ytterligare ett sms om att hon förbrukat 80 procent av sitt maxtak, och när hon anlände till Sverige var abonnemanget avstängt.
Konsumenten ansåg inte att hon fått någon information från operatören om så kallade roamingkostnader och hur mycket det skulle kosta att inte stänga av datatrafiken. Enligt konsumenten hade hon inte heller fått information om villkoren för abonnemanget vid utlandsvistelse. Konsumenten bestred därför beloppet som operatören fakturerat henne, cirka 7000 kronor.
Operatören menade att efter att konsumenten köpt och använt upp två paket för utlandssurf fick hon ett sms från operatören om att hon skulle börja debiteras enligt ordinarie taxa. Därefter skickade operatören sms vid ett flertal tillfällen med information om att maxtaket på 550 kronor uppnåtts. Enligt operatören svarade konsumenten på sms:en och bekräftade att hon ville fortsätta surfa enligt ordinarie priser.
ARN konstaterade att det framgick av utredningen att konsumenten använt sitt abonnemang utomlands och att hon hade debiterats av operatören i enlighet med avtalsvillkoren. ARN ansåg också att det framgick av utredningen att konsumenten fått information om att hon kunde komma att debiteras för kostnader utomlands. Konsumenten fick därför avslag och ansågs skyldig att betala det operatören fakturerat för användningen av abonnemanget.