Domar och beslut

ARN 2015-03191 – Otydlig prisgaranti gav konsumenten rätt till ersättning

Beslut:  Konsumenten fick rätt

En konsument hade i sitt avtal med operatören fått en prisgaranti som innebar att operatören garanterade lägsta pris på jämförbara abonnemang och ersatte mellanskillnaden om konsumenten hittade ett billigare erbjudande om abonnemang hos någon annan operatör. När konsumenten hittade ett billigare erbjudande om hemtelefoni genom mobilnätet, och åberopade prisgarantin, nekade operatören detta med hänvisning till att prisgarantin endast gällde fast telefoni och därför inte omfattade det mobila nätet.

Frågan var därför vad prisgarantin omfattade? ARN menade att tvisten rörde ett abonnemang om hemtelefoni och att det inte framgick av prisgarantin att denna inte omfattade det mobila nätet. Denna oklarhet fick operatören, enligt ARN, ta ansvar för och konsumenten ansågs ha rätt till ersättning för mellanskillnaden.

Senast uppdaterad: