Domar och beslut

ARN 2014-04939 – Konsumenten behövde inte betala när operatören låtit bli att göra kreditprövning

Beslut:  Konsumenten fick rätt

En konsument tecknade avtal om mobiltelefoni. På grund av särskilda omständigheter hade konsumenten svårt att hantera sin ekonomi, vilket operatören var medveten om. Konsumenten hade sedan tidigare aktiverade spärrar men spärrarna avaktiverades av operatören på konsumentens begäran. Detta ledde till höga räkningar.

Operatören menade att konsumenten hade tecknat tre abonnemang tidigare och att en kreditkontroll genomfördes vid det första avtalstillfället. Vidare ansåg operatören inte att det fanns några tecken på att konsumenten inte kunde hantera sin ekonomi. Konsumenten kunde enligt operatören inte nekas att avaktivera spärrarna eftersom konsumenten som är betalningsansvarig är ägare till abonnemanget. Konsumenten använde tjänsterna som operatören ville ha betalt för.

Nämnden menade att näringsidkare normalt får anses ha ett ansvar för att krediter inte lämnas till konsumenter om de inte har möjlighet att betala framtida skulder. Operatören var medveten om att konsumenten hade betalningssvårigheter. Därför ansåg nämnden att operatören borde ha gjort en ny kreditprövning när konsumenten ville avaktivera spärrarna och att operatören inte beaktat konsumentens möjlighet att betala för tjänsterna. Nämnden rekommenderar därför operatören att inte kräva betalt, även om konsumenten rent juridiskt hade rätt att avaktivera spärrarna.

Senast uppdaterad: