ARN 2013-10025 – Bevisbörda om pris för tilläggstjänst
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument tecknade avtal för mobiltelefoni. En viktig förutsättning för konsumenten var att det skulle ingå en telefonsvararfunktion. När den första fakturan kom visade sig att konsumenten hade fakturerats för samtalen till telefonsvararen. Det framgick inte någonstans i den informationen som konsumenten fick när han ingick avtalet att samtalen till telefonsvararen skulle debiteras.
I den information som han fick stod det att ”telefonsvarare ingår i ditt abonnemang”. Konsumenten ansåg därför att det förelåg giltigt skäl att få avsluta avtalet i förtid.
Bolaget framhöll att konsumenten fick information om priser för de tjänster som bolaget tillhandahåller. Nämnden framhöll att det ur avtalsvillkoren framgick att telefonsvarare ingick i abonnemanget men att det var förenat med kostnader att använda tjänsten. Konsumenten kunde inte visa att avtalet hade ingåtts med annat innehåll än att samtal till telefonsvararen skulle debiteras. Konsumenten har därför inte haft rätt att avsluta sitt avtal i förtid.