ARN 2013-09935 – Krav på tydliga avtal
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument köpte en mobiltelefon i en butik med månadsavgift 99 kronor/månad, men debiterades 369 kronor/månad. Konsumenten ville ha återbetalning för den summa som översteg det avtalade priset. Operatören ansåg att det framgick av avtalet att månadspriset var 369 kronor, medan 99 kronor var en engångsavgift. Nämnden framhöll att avtalet var otydligt och bristande formulerat.
Det angavs inte heller någon månadsavgift i kronor. I avtalet var 99 kronor det enda priset som angavs, dessutom angavs det i nära anslutning till uppgifter om bindningstid. Den egentliga månadsavgiften angavs som ”snackis iphone pott 369”. Det var enligt nämnden förståeligt att konsumenten uppfattade att månadspriset var 99 kronor. Konsumenten fick ändå avslag eftersom en konsument är skyldig att påtala ett sådant fel till försäljaren inom skälig tid efter att det upptäckts eller borde ha upptäckts. Reklamationen skedde inte förrän 13 månader efter att avtalet ingåtts.