Domar och beslut

ARN 2013-09705 – Ersättning om operatören gjort sig skyldig till fel i tjänsten

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

En konsument ingick avtal om internet, IP-telefoni och tv-abonnemang via fiber. När tv-abonnemanget inte fungerade klagade konsumenten till operatören. Konsumenten menade att det dröjde lång tid innan han fick kontakt med någon tekniker och konsumenten vidtog egna åtgärder under tiden.

Därför begärde konsumenten ersättning för den tid tv:n inte fungerat, för ny kabel, skadad tv, för nedlagt arbete och för sveda och värk.

Operatören medgav att det fanns tekniska problem med tv-leveransen under en viss tid men att problemet åtgärdades och att konsumenten fick ersättning för den tiden.

Nämnden avslog konsumentens ersättningsanspråk eftersom tjänsten inte längre var felaktig och då operatören inom skälig tid åtgärdat felet och gett konsumenten ersättning. Eftersom konsumenten menade att bolaget var skyldiga att ersätta honom för de utgifter som han haft, är det upp till konsumenten att bevisa det. Konsumenten kunde inte bevisa att han hade rätt till mer ersättning än vad han redan fått.

Senast uppdaterad: