Domar och beslut

ARN 2013-09600 – Ersättning vid avtalsbrott

Beslut:  Konsumenten fick rätt

En konsument ingick avtal för tv, bredband och telefoni via ADSL (bredband via telejacket). Bolaget lovade att utan kostnad dra in koppartrådar till konsumentens bostad och installera telefonjack. Bolaget kunde inte hålla sitt löfte och efter fördröjning med två månader ville konsumenten säga upp avtalet och anlita ett annat bolag för att få arbetet utfört.

Konsumenten krävde ersättning av det ursprungliga bolaget för indragningen av koppartråd och andra täckningskostnader i samband med avtalsbrottet. Bolaget ansåg inte att det fanns skyldighet att ersätta konsumenten eftersom bolaget menade att avtalet hade hävts och att det inte fanns något avtalsförhållande mellan dem och konsumenten.

ARN konstaterade att avtal hade träffats mellan parterna och att den avtalade tjänsten inte hade levererats. Eftersom konsumenten på grund av avtalsbrottet har varit tvungen att själv bekosta installationen av telekablarna uppstod en merkostnad. Bolaget blev därför skyldiga att ersätta konsumenten med installationskostnaderna.

Senast uppdaterad: