ARN 2013-05642 Samtal till utlandet ingick inte i månadskostnaden
Beslut: Konsumenten fick inte rättKonsumenten tecknade avtal om mobilabonnemang och frågan uppstod om samtal till utlandet ingick i månadskostnaden. Konsumenten menade att han enligt avtalet skulle betala en viss summa per månad för abonnemanget och det inte framgick av avtalet att utlandssamtal och surf utomlands inte ingick i denna summa.
Operatören menade att det tydligt framgick av avtalet att avgifter för utlandssamtal är reglerade i en särskild prislista.
ARN menade att det framgick av de allmänna villkoren för abonnemanget att bland annat aktuella abonnemangsspecifika villkor och aktuella prislistor finns på operatörens hemsida och att det i dessa bestämmelser regleras vad som gäller för samtal till utlandet. Enligt nämndens mening hade konsumenten inte, mot bolagets bestridande, bevisat att bristande eller felaktig information hade lämnats när avtalet ingicks eller att det i övrigt var något fel i tjänsten som operatören hade att svara för. Konsumenten fick därför avslag på sitt yrkande.