Domar och beslut

ARN 2012-11111 – Operatören kunde inte visa att konsumenten var betalningsskyldig för telefonen vid hävning av avtal

Beslut:  Konsumenten fick rätt

En konsument tecknade ett abonnemang med tillhörande mobiltelefon. Han betalade 1 000 kronor för telefonen i butiken. Någon ytterligare förhöjd avgift fanns inte i avtalet utan telefonen skulle ingå i abonnemanget. Eftersom telefonitjänsten fungerade dåligt hävde konsumenten abonnemangsavtalet och fick, enligt konsumenten detta bekräftat av operatören. Konsumenten betalade en slutfaktura men fick sedan ytterligare en faktura på 2 000 kronor för telefonens återstående värde. Konsumenten ansåg att denna faktura var felaktig.

Operatören framhöll att avtalet byggt på att konsumenten fått köpa en telefon till ett reducerat pris i utbyte mot att förbinda sig att i 24 månader betala för telefonabonnemanget. Operatören menade att konsumenten av god vilja fått lov att avsluta abonnemanget i förtid mot att han skulle betala telefonens restvärde. Enligt operatören var det inte avtalat om någon hävning. Operatören ansåg det inte rimligt att konsumenten skulle få behålla telefonen utan ytterligare kostnad eftersom han inte fullgjort sin del i avtalet.

ARN ansåg att det framgick av det utdrag ur kundregistret som konsumenten använt som bevisning att han fått rätt att häva abonnemangsavtalet och slutfakturerats för detta. Nämnden ansåg inte att operatören bevisat att överenskommelsen varit att konsumenten dessutom skulle betala ett restvärde för telefonen och rekommenderade därför att konsumenten inte ska behöva betala ytterligare för mobiltelefonen.

Senast uppdaterad: