Domar och beslut

ARN 2012-09486 – E-post från operatören bevisar avtalets innehåll

Beslut:  Konsumenten fick rätt

En konsument blev uppringd av en säljare från sin operatör som erbjöd honom ett nytt förmånligt avtal för hans kabel-tv-abonnemang. Erbjudandet var enligt konsumenten 299 kronor i 24 månader. I detta pris skulle grundutbudet ingå men också flera andra extra kanaler och förmåner.

Leveransen av samtliga kanaler uteblev och konsumenten kontaktade då operatören. Enligt konsumenten fick han då besked att avtalet hade korrekt innehåll men att detta var för förmånligt för honom och inte kunde tillhandahållas till det priset. Konsumenten begärde att han skulle få leverans av det ingångna avtalet, alternativt ett prisavdrag för mellanskillnaden.

Operatören motsatte sig konsumentens begäran och menade att ett administrativt fel medfört att konsumentens abonnemang utökats istället för att ha förändrats på så vis att ytterligare ett kanalpaket lagts till på konsumentens befintliga abonnemang. Konsumenten erbjöds att häva avtalet (få avsluta avtalet utan kostnad) eller klargöra vilket eller vilka abonnemang han vill ha.

ARN inledde med att uttala att konsumenten har bevisbördan för att avtalet har det innehåll som han har påstått att det har. Nämnden ansåg att det framgick av ett e-post-meddelande från operatören till konsumenten att säljaren uppgett att priset skulle innefatta ”samtliga kanaler” och att detta alltså var avtalets innehåll.

Enligt ARN hade konsumenten inte anledning att misstänka att det uppgivna priset inte var korrekt, något annat skäl fanns inte heller till varför avtalet inte skulle gälla och operatören rekommenderades därför att leverera kanalerna till det avtalade priset under hela avtalsperioden på 24 månader.

Senast uppdaterad: