Domar och beslut

ARN 2012-01754 – Fel på modemet kan medföra ansvar för fel på tjänsten

Beslut:  Konsumenten fick delvis rätt

En konsument uppgraderade hastigheten på sitt fasta bredband från 10Mbit/sekund till 100 Mbit/sekund. Kort efter uppgraderingen upptäckte han dock att hastigheten fortfarande låg kvar på ungefär samma nivå. Konsumenten yrkade att operatören skulle avhjälpa felet och leverera den utlovade hastigheten, samt på ersättning med 10 000 kronor för tjugo timmars arbete som han fått lägga ner på felsökningar och andra åtgärder i samband med reklamationsärendet.

Operatören motsatte sig yrkandena då felet legat i modemet och inte den tjänst som tillhandahållits. Konsumenten hade också erbjudits en ekonomisk kompensation i form av gratis månadsavgifter under ett halvår.

ARN inledde med att konstatera att det var ostridigt att bredbandshastigheten varit väsentligt lägre än den hastighet som parterna avtalat om. Vad gäller operatörens invändning om att det var fel på modemet, och inte tjänsten, ansåg ARN att det av utredningen i målet framgick att det var operatören som levererat modemet och därför var ansvarig även för fel i detta. Mot denna bakgrund var tjänsten att betrakta som felaktig.

ARN ålade operatören att avhjälpa felet utan kostnad för konsumenten och påpekade också att operatören inte har rätt till full betalning under den period som tjänsten inte levererats. Konsumentens ersättningsyrkande för arbete avslogs dock då han inte kunnat visa en ersättningsgill ekonomisk skada till följd av felet på tjänsten.

Senast uppdaterad: