ARN 2010-3924 – Operatörens skadeståndsansvar vid vållande av skada
Beslut: Konsumenten fick rättEfter ett åskväder slutade konsumentens bredband att fungera. När konsumenten gjorde felanmälan sade operatören att felet berodde på konsumentens utrustning och han råddes att skaffa nytt modem och router. Detta hjälpte inte och två teknikerbesök senare hade felet fortfarande inte åtgärdats.
Konsumenten valde då att anlita ett fristående företag som bedömde att det inte förelåg något fel på konsumentens utrustning. Senare fick konsumenten också besked av en servicetekniker att problemen berodde på en felkoppling i en central. Konsumenten krävde ersättning för kostnader som motsvarade nytt modem och router, resekostnad, anlitande av fristående tekniker, förlorad arbetsförtjänst, telefonsamtal och uteblivet bredband. Operatören avvisade skadeståndskravet med hänvisning till åsknedslag och de allmänna villkoren enligt vilka indirekta förluster inte ersätts.
ARN ansåg att bolaget är skadeståndsskyldigt för kostnader som uppkommer på grund av vållande. Nämnden ansåg att bolaget genom det felaktiga påståendet om kundens utrustning vållat denne merkostnader för fristående felsökning, modem, router, resor samt i viss mån telefonsamtal vilket bolaget rekommenderades att ersätta.