Domar och beslut

ARN 2009-6488 – Betalningsansvar för spärrat abonnemang

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

En konsument ingick ett avtal om mobiltelefoni med en abonnemangspott att ringa för och en förhöjd månadsavgift i 24 månader. Efter en vecka upptäcktes att det var dålig eller ingen täckning på de platser där telefonen skulle användas. Konsumenten ville då häva köpet, vilket operatören inte gick med på.

På grund av obetalda räkningar spärrades sedan konsumentens SIM-kort och abonnemanget sades upp.

Konsumenten vände sig till ARN och önskade bli betalningsbefriad från abonnemanget. Operatören motsatte sig detta och menade att kunden accepterat avtalet i sin helhet och blivit informerad om dess konsekvenser.

ARN konstaterade inledningsvis att operatören debiterat konsumenten i enlighet med det avtal som parterna ingått och därför haft rätt att spärra abonnemanget då betalning uteblivit. Vad gällde frågan om betalningsbefrielse ansåg ARN att konsumenten var bunden till avtalet för resterande bindningstid, trots att abonnemanget inte längre kunde nyttjas. Som motivering angavs att det var konsumentens eget handlande, det vill säga underlåtenhet att betala, som gjort att tjänsten inte längre kunde användas. Konsumenten ansågs vara betalningsskyldig för hela bindningstiden.

Senast uppdaterad: