Domar och beslut

ARN 2007-8795 – Avstängning trots reklamation av fel på räkning

Beslut:  Konsumenten fick rätt

Konsumenten reklamerade en felaktig räkning för sitt bredband och innehöll betalning av det belopp, 50 kronor, han ansåg var fel. Konsumenten kunde senare visa att en skriftlig reklamation gjorts och att han där även meddelat att han skulle innehålla 50 kronor men betala resten. Operatören stängde tjänsten med hänvisning till att skuld uppstått.

ARN ansåg inte att operatören hade rätt att stänga tjänsten när skulden gällde ett belopp som konsumenten meddelat som felaktigt till operatören. Notera att operatören i ärendet senare accepterade att räkningen var felaktig och att konsumentens reklamation därför varit befogad. ARN ansåg inte heller att operatören hade rätt att begära betalt för tjänsten efter att den felaktigt avstängdes och därmed inte heller levererades av operatören.

När tjänsten stängdes såg sig konsumenten tvingad att ordna bredbandsuppkoppling på annat sätt och den extra kostnaden var enligt ARN en så kallad försvarlig täckningskostnad som operatören rekommenderades att ersätta.

Senast uppdaterad: