Vi vill veta vad du tycker!
Vill du svara på frågor som hjälper oss att göra telekommarknaden bättre? Anmäl dig här!
Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri vägledning till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband. Vi ger också vägledning avseende fiberanslutningar och hanterar anmälningar om betalteletjänster. Som konsument kan du dels vända dig till oss innan du ingår avtal för goda råd i förebyggande syfte, dels kan du kontakta oss om det uppstår problem med ditt avtal/abonnemang och du inte lyckas komma överens med operatören/leverantören.
Telekområdgivarna verkar som opartiska experter i konsument- och avtalsrätt på telekomområdet och fungerar som en neutral mötesplats för dialog och samverkan mellan marknadens olika parter.
Våra huvudsakliga arbetsområden och målgrupper är dessa:
Rådgivning och förebyggande information:
Utbildning:
Statistik:
Samverkan och dialog:
Expertis:
Opartiskhet
Vi företräder varken operatör eller konsument utan vi ger hjälp till självhjälp genom opartisk information till alla parter.
Uppföranderegler
Vi tar fram uppföranderegler inom olika områden som kontinuerligt uppdateras. Dessa signalerar att man som deltagande operatör i Telekområdgivarna agerar etiskt och moraliskt rätt, utöver det som lagen säger.
Branschöverenskommelsen för etiska försäljningsmetoder
Vi arbetar aktivt med att verka för etiska försäljningsmetoder. Som ett led i detta har ni möjlighet att gå med hos Telekområdgivarna och ta del av det vi erbjuder samt gå vår utbildning i uppföranderegler m.m.
Telekområdgivarna är unika i vår funktion som neutral mötesplats. Hos oss möts representanter från hela telekommarknaden. Vi fungerar som facilitator för värdeskapande dialog mellan bransch och myndighet. Tillsammans kan vi uppnå en direkt påverkan utan att det behöver ta lång tid. Vi arrangerar bland annat Telekomforum två gånger per år, där vi tillsammans diskuterar aktuella ämnen och bjuder in experter på olika områden.
Telekområdgivarna ger kostnadsfri rådgivning till konsumenter och enskilda firmor – hjälp till självhjälp - samt fungerar som ett stöd för er kundtjänst som kan ställa frågor eller hänvisa konsumenter till oss för vidare vägledning.
Vi företräder varken konsument eller operatör utan agerar alltid opartiskt. Detta skapar förtroende. Att Telekområdgivarna ger en objektiv bedömning i konsumentens ärende gör det lättare för konsumenten att acceptera ett besked om att denne inte skulle få rätt om ärendet togs vidare för rättslig prövning. Vi följer lagstiftning och praxis samt beslut från ARN för att ständigt vara uppdaterade inom telekomområdet.
Vi blir ofta tillfrågade om att vara talespersoner i press, radio och tv som experter på området. Vi har ett gott renommé i medier vilket gör att även våra samverkanspartners får nytta av detta.
Kontakta oss för att ansluta er till Telekområdgivarna.
Ladda gärna ner vårt informationsblad.