Om oss

Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri vägledning till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband. Vi ger också vägledning avseende fiberanslutningar och hanterar anmälningar om betalteletjänster. Som konsument kan du dels vända dig till oss innan du ingår avtal för goda råd i förebyggande syfte, dels kan du kontakta oss om det uppstår problem med ditt avtal/abonnemang och du inte lyckas komma överens med operatören/leverantören.

Vår vision - Sveriges bästa konsumentmarknad

Vår vision är att telekommarknaden ska vara Sveriges bästa konsumentmarknad. 

Hur uppnår vi vår vision?

Genom att vara den ledande aktören inom konsument- och avtalsrätt på telekomområdet och genom att samverka med branschens olika parter, gör vi telekommarknaden till Sveriges bästa konsumentmarknad. 

Telekområdgivarna är en källa till information och rådgivning och den naturliga, pådrivande kraften för positiv förändring inom telekombranschen.  

Genom vårt arbete skapar vi förståelse och förbättrade förutsättningar för konsumenter, myndigheter och telekomoperatörer.  

Vi strävar efter att vara den främsta aktören inom konsument- och avtalsrätt för telekombranschen genom att främja samarbete, medvetenhet och goda relationer mellan alla parter. 

 

Vad är Telekområdgivarnas mission och uppdrag?

Telekområdgivarna verkar som opartiska experter i konsument- och avtalsrätt på telekomområdet och fungerar som en neutral mötesplats för dialog och samverkan mellan marknadens olika parter.  

Våra huvudsakliga arbetsområden och målgrupper är dessa:  

Rådgivning och förebyggande information: 

  • Vi håller konsumenter och enskilda firmor (hädanefter “abonnenter”) välinformerade om sina rättigheter och skyldigheter. Det görs både förebyggande genom att ge information för att undvika framtida problem, och genom vägledning till enskilda abonnenter om problem som uppstått. 

Utbildning:  

  • Vi stödjer landets konsumentvägledare. Arbetet sker förebyggande genom utbildning och information samt ger råd i redan uppkomna konsumentärenden. 
  • Vi utbildar operatörer och återförsäljare i konsumenträtt och uppföranderegler med mera. 

Statistik: 

  • Vi för statistik över konsumenternas klagomål för att tidigt uppmärksamma problem för såväl enskilda operatörer som för marknaden i stort.
  • Vi gör nytta för våra finansiärer genom att återkommande ge återkoppling om de problem som Telekområdgivarna uppmärksammar. 

Samverkan och dialog: 

  • Vi driver dialog och samverka för att i ett tidigt skede lösa problem som förekommer. Detta görs med såväl branschorganisationer, myndigheter, operatörer och leverantörer, konsumentorganisationer med flera. 
  • I samverkan med deltagande finansiärer tar vi fram uppföranderegler och branschöverenskommelser med mera. 

Expertis: 

  • Vi förmedlar proaktivt relevant information genom sociala medier och riktad information som nyhetsbrev och pressaktiviteter. 
  • Vi genomför rättsliga utredningar, avtalsgranskning och påverkar politiken genom att t ex ge svar på remisser på vårt område. 

Organisation

Vi är en icke vinstdrivande organisation som finansieras av deltagande operatörer, ägs av organisationen TechSverige och för att garantera opartiskhet har vi Konsumentverket samt Post- och telestyrelsen representerade i styrelsen.

Styrelse

Telekområdgivarnas styrelse består av representanter från både operatörer och leverantörer inom tv, telefoni och bredband samt från staten. Staten representeras av Post- och telestyrelsen samt Konsumentverket. Myndigheterna och branschföreträdarna har lika många röster i styrelsen och en av de statliga myndigheterna har utslagsröst för det fall sådan behövs för att fatta beslut om Telekområdgivarnas verksamhet.

Styrelsens ledamöter är för närvarande:

Johan Ohlsson, Konsumentverket, ordförande

Britt-Marie Lundkvist, Konsumentverket, ledamot

Marielle Sjögren, Post- och telestyrelsen, ledamot

Veronica Bernhardsson, Telenor, ledamot

Robert Liljeström, TechSverige, ledamot och ägarrepresentant

Erik Lindström, Telia, ledamot

Linda Håkansson, Tele2, ledamot

Charlotta Garmert, Post- och telestyrelsen, ledamot

Nicklas Liss-Larsson, Post- och telestyrelsen, suppleant

Cecilia Norlander, Konsumentverket, suppleant

Medarbetare

Vi är cirka tio medarbetare med stor erfarenhet av att arbeta med konsumenträttsliga frågor.

Att vara samverkanspartner till Telekområdgivarna

Deltagande i Telekområdgivarna är frivilligt och operatörer och leverantörer som ingår avtal med konsumenter och enskilda företagare för tjänster om tv, telefoni eller bredband kan erbjudas att vara med som finansiärer. 

Är din operatör med i Telekområdgivarna?

I dagsläget är dessa operatörer och leverantörer med i Telekområdgivarna:

Operatörer/nätägare

                  

                           

                     

                                          

                                                

 

Fiberleverantörer

                       

                        

                         

                                        

 

Associerade partners (virtuella operatörer)

                               

     

Är du representant för en operatör/leverantör som inte är med i Telekområdgivarna?

Att vara med i Telekområdgivarna signalerar ansvarstagande

Utöver den allmänna service som alla kan ta del av, finns det stora fördelar i att även ansluta sig aktivt till Telekområdgivarna. Inte bara för att signalera ansvarstagande gentemot konsumenterna, utan också för att få tillgång till fördjupad service.

  • Expertis

Hos oss på Telekområdgivarna finns jurister med lång erfarenhet inom avtals- och konsumenträtt. Vi bevakar utvecklingen inom konsumenträttsområdet och gör summeringar av beslut i ARN som finns att tillgå på vår webbplats. Vi företräder varken operatör eller konsument utan vi ger hjälp till självhjälp genom opartisk information till alla parter.

  • Vad vi gör, vad ni får - våra fokusområden

Vi för statistik på samtliga ärenden. Vi utbildar operatörer och konsumentvägledare. Ni får fyra gånger per år ett nyhetsbrev med aktuell information. Ni får en egen kontaktperson hos oss som är vägen in till vår kunskapsmassa och expertis. Vi kan granska konsumentavtal och ge återkoppling.

 

  •  Telekområdgivarnas grundpelare

Opartiskhet

Vi företräder varken operatör eller konsument utan vi ger hjälp till självhjälp genom opartisk information till alla parter.

Uppföranderegler

Vi tar fram uppföranderegler inom olika områden som kontinuerligt uppdateras. Dessa signalerar att man som deltagande operatör i Telekområdgivarna agerar etiskt och moraliskt rätt, utöver det som lagen säger.

Branschöverenskommelsen för etiska försäljningsmetoder

Vi arbetar aktivt med att verka för etiska försäljningsmetoder. Som ett led i detta har ni möjlighet att gå med hos Telekområdgivarna och ta del av det vi erbjuder samt gå vår utbildning i uppföranderegler m.m.

  • Opartisk mötesplats

Telekområdgivarna är unika i vår funktion som neutral mötesplats. Hos oss möts representanter från hela telekommarknaden. Vi fungerar som facilitator för värdeskapande dialog mellan bransch och myndighet. Tillsammans kan vi uppnå en direkt påverkan utan att det behöver ta lång tid. Vi arrangerar bland annat Telekomforum två gånger per år, där vi tillsammans diskuterar aktuella ämnen och bjuder in experter på olika områden.

  • Nytta genom rådgivning

Telekområdgivarna ger kostnadsfri rådgivning till konsumenter och enskilda firmor – hjälp till självhjälp - samt fungerar som ett stöd för er kundtjänst som kan ställa frågor eller hänvisa konsumenter till oss för vidare vägledning.

Vi företräder varken konsument eller operatör utan agerar alltid opartiskt. Detta skapar förtroende. Att Telekområdgivarna ger en objektiv bedömning i konsumentens ärende gör det lättare för konsumenten att acceptera ett besked om att denne inte skulle få rätt om ärendet togs vidare för rättslig prövning. Vi följer lagstiftning och praxis samt beslut från ARN för att ständigt vara uppdaterade inom telekomområdet.

Vi blir ofta tillfrågade om att vara talespersoner i press, radio och tv som experter på området. Vi har ett gott renommé i medier vilket gör att även våra samverkanspartners får nytta av detta.

Kontakta oss för att ansluta er till Telekområdgivarna.

Ladda gärna ner vårt informationsblad.

Telekområdgivarna i sociala medier

Följ Telekområdgivarna på Facebook och LinkedIn så håller du dig uppdaterad om konsumentfrågor inom tv, telefoni och bredband. 

På Facebook delar vi ofta konsumentinformation inom vårt område, samt användbara tips. Du kan enkelt dela med dig av vår information från denna webbplats på ditt eget konto genom att klicka på symbolerna för Facebook och LinkedIn som finns på varje sida, längst upp och längst ner. Om du delar vår information kan fler hitta vår hjälp. 

Än så länge har vi dock ingen möjlighet att besvara konsumentärenden i de sociala medierna. Använd istället kontaktformuläret här på webbplatsen om du har ett ärende som du vill få rådgivning kring. 

Vad är Telekområdgivarna?

Är du representant för en förening eller är du lärare t ex?

Vill du att vi ska hjälpa till med utbildning eller föreläsa om konsumenträtt för telekomtjänster? Det gör vi gärna!

Kontakta oss via mejl så ser vi hur vi kan hjälpa dig.