Användbara länkar

Länkar till andra myndigheter och organisationer

Här finns en översikt över viktiga svenska myndigheter, organisationer och tjänster som stödjer konsumenter inom områden som reklamationer, ekonomi, konsumentskydd, telekommunikation och informationssäkerhet.

Myndigheter

Allmänna reklamationsnämnden  Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet. Nämnden fungerar ungefär som en domstol och dess huvuduppgift är att på ett opartiskt sätt pröva tvister mellan konsumenter och företagare. Det är konsumenten själv som gör anmälan till ARN. 
Finansinspektionen (FI)  Sedan 1 januari 2024 har FI tagit över som tillsynsmyndighet för inkasso från Integritetsskyddsmyndigheten. 
Integritetsskyddsmyndigheten (tidigare Datainspektionen)  Integritetsskyddsmyndigheten är en central förvaltningsmyndighet som ska skapa förutsättningar för att behandlingen av personuppgifter inte medför otillbörligt intrång i enskildas personliga integritet. 
Konsumentverket  Konsumentverket är en statlig myndighet med uppgift att ta tillvara konsumenternas intressen. Myndigheten arbetar med konsumentfrågor av skiftande slag, som reklam och avtalsvillkor, konsumentinformation, hushållsekonomi, varors och tjänsters säkerhet, kvalitet och miljöpåverkan. Till exempel arbetar Konsumentverket förebyggande för god marknadsföringssed, skäliga avtalsvillkor och säkra produkter. 

Konsumentverket erbjuder vägledning direkt till dig som konsument. På konsumentverket.se får du svar på vad som gäller vid olika konsumentproblem. Du kan också få tips om din ekonomi eller göra en anmälan om du tycker att ett företag har gjort fel. 

Konsument Europa (f d ECC)  Konsument Europa ingår i Konsumentverket och finansieras även av EU-kommissionen.  Konsument Europa ger dig goda råd när du ska handla över gränserna inom EU samt hjälp om det uppstår problem. Målet är att underlätta för dig som konsument att utnyttja fördelarna med den gemensamma europeiska marknaden. 
Konsumentvägledare i kommunerna  De flesta kommuner har konsumentvägledare som kan ge råd i enskilda tvister och ärenden. På Konsumentverkets upplysningstjänsts webbplats kan du söka på telefonnummer och e-postadress till konsumentvägledare i kommunerna. 
Kommunernas budget- och skuldrådgivare  Enligt lag har du rätt till hjälp med budget- och skuldrådgivning av din hemkommun. Budget- och skuldrådgivaren kan hjälpa dig att få koll på din ekonomi och ge råd hur du ska hantera och prioritera skulderna. Budget- och skuldrådgivaren hjälper också till med att ansöka om skuldsanering samt ge annat stöd före, under och efter en skuldsanering.  
Kronofogden  Kronofogdens roll är att se till att den som har skulder blir behandlad på ett riktigt sätt enligt lagen och att den som ska ha sina pengar får hjälp. Kronofogden ger också råd om hur man ska undvika skuldsättning. 
Post- och telestyrelsen  Post- och telestyrelsen (PTS) är den myndighet som bevakar områdena elektronisk kommunikation och post. Begreppet elektronisk kommunikation inkluderar telekommunikationer, IT och radio. PTS arbetar med fyra områden: konsumenternas intressen i centrum, effektiv konkurrens, effektivt resursutnyttjande och säker kommunikation. Till exempel arbetar PTS för att tjänsterna ska vara lätta, prisvärda och säkra och att integritetsskyddet ska vara högt. 
Mediemyndigheten (f d Myndigheten för press, radio och tv)  Mediemyndigheten beslutar om tillstånd, avgifter och registrering. De utövar också tillsyn i frågor som rör tv-sändningar, beställ-tv, sökbar text-tv och ljudradiosändningar. Beslut tas också i frågor om utgivningsbevis. Myndigheten ansvarar även för att det särskilda beslutsorganet granskningsnämnden för radio och tv kan utföra sina uppgifter.   
Strålsäkerhetsmyndigheten  Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar pådrivande och förebyggande för att skydda människor och miljö från oönskade effekter av strålning. Både nu och i framtiden. Eftersom mobiltelefoner och basstationer avger elektromagnetiska fält följer myndigheten utveckling och forskning för mobiltelefoni och dess eventuella hälsorisker. 

 

Organisationer

Nixnämnden  Arbetar för etisk marknadskommunikation och tar emot anmälningar mot direktmarknadsföring som inte följer branschens uppsatta krav för god sed. 
Konsumenternas bank- och finansbyrå samt Konsumenternas försäkringsbyrå  Konsumenternas bank- och finansbyrå är en självständig byrå som lämnar kostnadsfri och oberoende information och vägledning till konsumenter i frågor som rör bank, fondbolag eller andra finansiella institut. 

Konsumenternas försäkringsbyrå är en självständig byrå som ger kostnadsfri hjälp och vägledning i försäkringsärenden som gäller privatpersoners frivilliga försäkringar. 

Konsumenternas energimarknadsbyrå  Konsumenternas energimarknadsbyrå är en självständig byrå som utan avgift hjälper och vägleder konsumenter i olika frågor om el och gas.  
Kontakta (tidigare SCCF)  Branschföreningen Kontakta (tidigare Sveriges CallCenter Förening, SCCF) arbetar med att skapa diskussioner om integritet och mätmetoder, branschens utbildningsbehov och värna om branschens anseende. Medlemmarna i föreningen arbetar efter de etiska regelverk som föreningen har satt upp. 
Morgan  Morgan är en branschorganisation för företag som är verksamma inom den svenska mobila tjänstesektorn. Morgan har tagit fram regler för mobila premiumtjänster i Sverige. 
Reklamombudsmannen   Reklamombudsmannen (RO) är näringslivets egenåtgärdssystem för självsanering av reklam. Allmänheten, företag, myndigheter eller andra organisationer kan anmäla reklam till RO. Prövningen är avgiftsfri. 
Sveriges Konsumenter  Sveriges Konsumenter är en partipolitiskt obunden samarbetsorganisation som verkar för konsumenternas intressen. Organisationens mål är ökad konsumentmakt och att beslutsfattare inom politik, näringsliv och myndigheter i Sverige och internationellt alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen. 
Swedma  Swedma är en branschorganisation som arbetar med frågor som är viktiga för direktmarknadsföring. Swedma har tagit fram branschetiska regler för telemarketing till konsumenter samt driver NIX-registret. 
Prisjämförelse  Om du vill jämföra operatörernas priser på abonnemang för telefoni, bredband och tv kan du använda någon av de tjänster för prisjämförelser som finns på internet. När du tittar på jämförelsesajter är det bra att du har i åtanke vem som ligger bakom sajten och även gärna ta reda på hur jämförelserna görs. 

 

Konsumenttjänster

Advokatjouren  På Advokatsamfundets webbplats finns tjänsten “Advokatjouren” som kan ge 15 minuters kostnadsfri rådgivning. Du får där samtala med en advokat som ger råd och tips om hur du kan gå vidare med ditt ärende. 
Bredbandskartan  Bredbandskartan visar bredbandstillgången i Sverige på 250 meters rutor. På rutnivå kan man se tillgång till fiber, kabel-tv, fast radio, mobil 100mbit/s, mobilt 30mbit/s, mobilt 10 mbit/s samt 5G. 

Du kan därtill genom att söka på din adress hitta information om fibernätägare samt se om din adress ingår i ett stödbeviljat utbyggnadsprojekt. 

Bredbandskollen  Bredbandskollen hjälper konsumenter att mäta hastigheten på sin internetuppkoppling.  Bakom Bredbandskollen står IIS (tidigare .SE), Stiftelsen för Internetinfrastruktur, en oberoende allmännyttig organisation som verkar för en positiv utveckling av internet i Sverige.  
Informationssäkerhet  På informationssäkerhetssajten finns tips och råd om hur du skyddar din privata information. På webbsidan finns också information och checklistor om internetsäkerhet för bland annat hushåll. Informationssäkerhetssajten drivs av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. 
NIX-Telefon  Genom spärregistret NIX-Telefon kan privatpersoner spärra sitt fasta och mobila telefonnummer mot samtal för försäljning, marknadsföring och insamling. NIX-Telefon drivs av föreningen NIX-Telefon. 
Surfa Lugnt  Kampanjen Surfa Lugnt syftar till att hjälpa svenska surfare med kunskap om hur man undviker att drabbas av och sprida virus vidare, få bukt med skräpmejl samt att upptäcka bedrägeriförsök (så kallad phishing) på internet. Bakom kampanjen står tolv myndigheter, organisationer och företag. 
Svårlurad Bedrägerier är fortsatt ett stort samhällsproblem som drabbar många människor i alla olika åldrar. Svårlurad är ett gemensamt initiativ av Sveriges banker och Svenska Bankföreningen för att uppmärksamma problemet och komma med konkreta tips och råd om hur man kan skydda sig själv och sina närstående mot bedrägerier.
Testa lösenord  Testa lösenord är ett verktyg som lär ut hur lösenord ska konstrueras för att bli starka och därmed vara svåra att knäcka. Testa lösenord drivas av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.