Telekområdgivarnas uppdrag, vision och organisation

Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri vägledning till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband. Vi ger också vägledning avseende fiberanslutningar och hanterar anmälningar om betalteletjänster.

Organisation

Vi är en icke vinstdrivande organisation som finansieras av deltagande operatörer, ägs av organisationen TechSverige och för att garantera opartiskhet har vi Konsumentverket samt Post- och telestyrelsen representerade i styrelsen.

Vår vision – Sveriges bästa konsumentmarknad

Vår vision är att telekommarknaden ska vara Sveriges bästa konsumentmarknad.

Hur uppnår vi vår vision?

Genom att vara den ledande aktören inom konsument- och avtalsrätt på telekomområdet och genom att samverka med branschens olika parter, gör vi telekommarknaden till Sveriges bästa konsumentmarknad.

Telekområdgivarna är en källa till information och rådgivning och den naturliga, pådrivande kraften för positiv förändring inom telekombranschen.

Genom vårt arbete skapar vi förståelse och förbättrade förutsättningar för konsumenter, myndigheter och telekomoperatörer.

Vi strävar efter att vara den främsta aktören inom konsument- och avtalsrätt för telekombranschen genom att främja samarbete, medvetenhet och goda relationer mellan alla parter.

Vad är Telekområdgivarnas mission och uppdrag?

Telekområdgivarna verkar som opartiska experter i konsument- och avtalsrätt på telekomområdet och fungerar som en neutral mötesplats för dialog och samverkan mellan marknadens olika parter.

Som konsument kan du dels vända dig till oss innan du ingår avtal för goda råd i förebyggande syfte, dels kan du kontakta oss om det uppstår problem med ditt avtal/abonnemang och du inte lyckas komma överens med operatören/leverantören.

Våra huvudsakliga arbetsområden och målgrupper är dessa:

Vägledning och förebyggande information

Vi håller konsumenter och enskilda firmor (hädanefter “abonnenter”) välinformerade om sina rättigheter och skyldigheter. Det görs både förebyggande genom att ge information för att undvika framtida problem, och genom vägledning till enskilda abonnenter om problem som uppstått.

Utbildning
  • Vi stödjer landets konsumentvägledare. Arbetet sker förebyggande genom utbildning och information samt ger råd i redan uppkomna konsumentärenden.
  • Vi utbildar operatörer och återförsäljare i konsumenträtt och uppföranderegler med mera.
Statistik
  • Vi för statistik över konsumenternas klagomål för att tidigt uppmärksamma problem för såväl enskilda operatörer som för marknaden i stort.
  • Vi gör nytta för våra finansiärer genom att återkommande ge återkoppling om de problem som Telekområdgivarna uppmärksammar.
Samverkan och dialog
  • Vi driver dialog och samverka för att i ett tidigt skede lösa problem som förekommer. Detta görs med såväl branschorganisationer, myndigheter, operatörer och leverantörer, konsumentorganisationer med flera. 
  • I samverkan med deltagande finansiärer tar vi fram uppföranderegler och branschöverenskommelser med mera. 
Expertis
  • Vi förmedlar proaktivt relevant information genom sociala medier och riktad information som nyhetsbrev och pressaktiviteter. 
  • Vi genomför rättsliga utredningar, avtalsgranskning och påverkar politiken genom att t ex ge svar på remisser på vårt område. 

Vill du veta vilka som ingår i vår styrelse och lära känna oss som jobbar här?

Vill du kontakta oss?

Du kan kontakta oss på telefon, via webbformulär och via brev.

God sed

Telekområdgivarna har tillsammans med de operatörer som är med och finansierar oss tagit fram uppföranderegler för telekommarknaden.

AI-genererad bild av kvinna som söker information med ett förstoringsglas

Vi har massor med information här på webbplatsen.