Fast telefoni

Din möjlighet att få fast telefoni kan variera beroende på var du bor. I tätorter finns normalt större konkurrens och flera olika alternativ. Traditionell telefoni via telejacket är under avveckling och ersätts med internetbaserad eller mobil telefoni. Vilken tjänst och avtalsform som passar dig för fast telefoni beror på vilka möjligheter som finns i din bostad.

Summering av sidan

Fast telefoni kan erbjudas via olika tekniker såsom telefonjacket, bredband, kabel-tv och fiber-LAN. Traditionell telefoni via telejacket (PSTN) är under avveckling och ersätts av internetbaserad telefoni (IP-telefoni) som överför samtal digitalt via datanätet. Teknik som telefoni via nätet för kabel-tv är också IP-baserad och kräver specifika anslutningar. Det finns ingen skyldighet för operatörer att erbjuda fast telefoni eller reglera priser, och du bör jämföra olika alternativ för att hitta det som passar bäst. Kontrollera också tillgängliga alternativ med till exempel hyresvärden eller lokala nätleverantörer. 

Vilka sätt finns det att få fast telefoni?

Din möjlighet att få fast telefoni kan variera beroende på var du bor. I tätorter finns normalt större konkurrens och flera olika alternativ. Traditionell telefoni via telejacket är under avveckling och ersätts med internetbaserad eller mobil telefoni. Vilken tjänst och avtalsform som passar dig för fast telefoni beror på vilka möjligheter som finns i din bostad.

Traditionell telefoni via telejacket

Detta är en teknik som är under avveckling. Kopparnätet som denna teknik använder är planerat att vara helt borttaget i slutet av 2026. Du kan idag inte välja någon annan operatör än Telia och flyttar du är det inte säkert att det finns telejack på din nya adress. Skulle det uppstå ett fel på kopparnätet till din fastighet finns det inte heller någon garanti för att det avhjälps, utan du kommer då att få andra alternativ att välja på.

Bredbands- eller IP-telefoni

Idag är det vanligast att ha fast telefoni via sitt bredband. Men vissa saker är bra att känna till innan du ingår avtal om IP-telefoni. Användning och tjänster kan i vissa fall skilja sig från traditionell fast telefoni och det är därför viktigt att du kontrollerar det som är viktigt för dig med operatören innan du ingår avtal. Nedan listar vi några viktiga saker:

  • Strömförsörjning

Du kan inte ringa vid strömavbrott, såvida det inte finns ett reservsystem som kan ersätta den ordinarie strömförsörjningen via elnätet. Vid traditionell fast telefoni sker strömförsörjningen via telefonledningen, såvida du inte enbart har trådlösa telefoner som också är beroende av ström via elnätet.

  • Larmtjänster och texttelefoni

Kontrollera om trygghetslarm, bostadslarm och analog texttelefoni (som Post- och telestyrelsen upphandlar för funktionshindrade) fungerar med IP-telefoni. Kontrollera detta både med operatören och med den som installerat larmet.

  • Nödsamtal

Om du använder flyttbar (nomadisk) bredbandstelefoni kan SOS Alarm i vissa fall inte se var du befinner dig geografiskt. Om du befinner dig i ett nödläge är det därför viktigt att du om möjligt uppger var du befinner dig. Vissa flyttbara IP-baserade bredbandstjänster har löst detta problem genom att det finns en sida som du måste logga in på innan du börjar ringa för att registrera var i Sverige du befinner dig.

  • Kostnader

De totala kostnaderna för abonnemang och samtal är ofta lägre med IP-telefoni än med traditionell fast telefoni.

  • Kvalitet och säkerhet

Kvaliteten och säkerheten kan vara annorlunda med IP-telefoni och variera mellan olika operatörer och nät. Kontrollera vilka löften operatören ger i avtalet. Om du har hörselnedsättning eller om det av någon annan anledning är mycket viktigt för dig att samtalen håller en hög ljudkvalitet bör du kontrollera kvaliteten med operatören.

Internettelefoni

Detta är telefoni via appar som till exempel WhatsApp. Via internettelefonilösningar kan du ringa samtal helt utan extra kostnad.

Tänk på! Med så kallad internettelefoni kan du inte alltid ringa nödsamtal.

Mobil hemtelefoni

Detta fungerar på samma sätt som för mobiltelefoni.

Vanliga frågor och svar

Har jag rätt att få fast telefoni och bredband?
Ja och nej. Enligt lagen om elektronisk kommunikation har du rätt att få telefoni till en rimlig kostnad i din fasta bostad eller ditt företag (fritidshus omfattas inte av denna rättighet). Som det ser ut i dag är dock inget telebolag, varken Telia eller något annat, skyldigt att erbjuda telefoni till alla, utan alla telebolag...
Vem ansvarar för att jag har telefoni och internet?
När det gäller tillgång till grundläggande internet (minst 10 Mbit/s enligt lag) så har idag de flesta hushåll och företag täckning med mobilt bredband via 4G, 5G eller satellit. För dig som inte kan få telefoni eller en anslutning som medger 10 Mbit/s kan Post- och telestyrelsen, PTS, upphandla bredbandsanslutningar efter ansökan från dig. Innan...
Vilken operatör tillhör numret som ringt mig?
Om du vill ta reda på vilken operatör ett visst telefonnummer tillhör kan du göra det via Post-och telestyrelsens nummersök. Observera att om numret tillhör en operatör som erbjuder traditionell fast telefoni via telejacket kan sökningen visa Telia som operatör trots att abonnemangsavtalet kan ha ingåtts med en annan operatör.
Kan man fortfarande få fast telefoni?
Ja, du kan ha fast telefoni, t ex bredbandstelefoni eller IP-telefoni eller mobil hemtelefoni. Fast telefoni via kopparnätet är under avveckling och det sker ingen nyförsäljning.

Senast uppdaterad: