Så Funkar Det

Olika typer av hjälpmedel och digital tillgänglighet

Post- och telestyrelsen upphandlar avgiftsfria telefonitjänster för personer med tal-, röst- eller språksvårigheter samt för personer med hörsel- eller synnedsättning. Det finns också hjälp att bli mer digital för dig som är osäker på digitala tjänster. Det finns också andra hjälpmedel som trygghetslarm och hur du ringer nödsamtal.

Summering av sidan

Det finns flera olika tjänster och hjälpmedel för personer som har svårt att höra, se, tala eller använda digitala tjänster. Post- och telestyrelsen ansvarar för att dessa tjänster fungerar och är tillgängliga. Det finns speciella telefonitjänster som hjälper personer att ringa och ta emot samtal, till exempel texttelefoni och bildtelefoni. Det finns också tjänster som hjälper till med att hitta telefonnummer och att använda digitala verktyg, som Digitalhjälpen. År 2025 kommer nya lagar som gör det enklare för fler att använda digitala tjänster och produkter, till exempel inom bank, handel och resor. Post- och telestyrelsen ser till att dessa lagar följs.

För dig med hörselnedsättning finns Texttelefoni

Texttelefoni är en tilläggstjänst som förmedlar samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Tjänsten går även att nå via dator, surfplatta eller smarta telefoner. Samtalen förmedlas ordagrant och neutralt. Tjänsten är alltid öppen, det vill säga dygnet runt och året om. Du kan läsa mer på tjänstens hemsida.

För dig som kommunicerar med teckenspråk finns Bildtelefoni

Bildtelefoni förmedlar samtal mellan teckenspråk och tal. Tjänsten är öppen dygnet runt. Du kan läsa mer på tjänstens hemsida.

För dig som behöver tolkhjälp finns Teletal

Teletal fungerar som ett trepartssamtal där en tolk hjälper till att tolka tal, förtydliga, ge minnesstöd eller föra anteckningar under samtalet.

Alla som behöver hjälp får använda Teletal och tjänsten kan till exempel användas av personer som har talsvårigheter eller har svårt att läsa och skriva.

Du kan läsa mer på tjänstens hemsida. Där finner du även tjänstens öppettider.

Har du en synnedsättning finns en kostnadsfri nummerupplysning med nummer 118 400

Kostnadsfri nummerupplysning är en tjänst som kan användas av personer som är blinda, synskadade eller har problem att själva söka fram uppgifter om telefonnummer. För att få tillgång till tjänsten måste du ansöka.

Tjänsten har öppet dygnet runt, för mer information se tjänstens hemsida.

Är du osäker på digitala tjänster finns Digitalhjälpen

Post- och telestyrelsen har lanserat en tjänst för dig som är osäker på det digitala samhället. Här finns mycket praktisk hjälp som underlättar det digitala livet. Du kan få tips på digitala tjänster, utveckla din digitala kompetens och ta del av praktiska guider för digitala tjänster.

Här får du hjälp med sådant som hur du:

  • Umgås digitalt
  • Handla och betala digitalt
  • Legitimera dig digitalt
  • Tips på teknisk hjälp
  • Kunskap och inspiration
  • Kurser och utbildningar
  • Kom igång med videosamtal
  • Hjälp på distans med fjärrstyrning
  • Handla mat och läkemedel på internet

Har du Trygghets- och/eller bostadslarm?

Trygghetslarm är en tjänst för personer som behöver kontakta personal för att omedelbar hjälp eller omsorg i hemmet.

Trygghetslarm fås genom ett särskilt biståndsbeslut från kommunen. Det finns olika typer av trygghetslarm och larmen kan fungera lite olika. Det är kommunen som väljer vilket larm de erbjuder. Ta kontakt med din kommun för mer information.

Om du har ett trygghetslarm eller bostadslarm kopplat till din fasta telefon och planerar att byta till IP-baserad telefoni eller mobil hemtelefoni bör du kontrollera om trygghetslarmet eller bostadslarmet fungerar med operatörens telefonitjänst. Kontakta både din operatör och den som tillhandahåller larmet för fullständig information.

Behöver du akut hjälp gör du ett Nödsamtal

Ett nödsamtal är ett samtal till ett nödnummer (i Sverige 112) som rings när en akut nödsituation, såsom pågående brott, brand eller olycka, har inträffat. Samtalet går till en central som därefter vid behov larmar myndigheter som ambulans, brandkår eller polis.

Din operatör är skyldig att se till att du kan ringa nödsamtal. Observera dock att med så kallad internettelefoni kan du inte alltid ringa nödsamtal.

Om nödsamtalet rings från en mobiltelefon vidarebefordras positioneringsinformation för telefonen. Informationen är dock inte exakt och kan skilja på flera kilometer beroende på vilken mast som mobilen kopplar upp sig emot. Om du har flyttbar IP-telefoni (så kallad nomadisk) kan larmcentralen i vissa fall inte se var du befinner dig geografiskt. Om du befinner dig i ett nödläge är det därför viktigt att du uppger var du befinner dig.

Tillgänglighetsdirektivet gör det lättare för dig med funktionsvariation att ta del av varor och tjänster på telekomområdet

Under 2025 trädde en ny lag om tillgänglighet för vissa produkter och tjänsters tillgänglighet i kraft. Det är en del av EU:s tillgänglighetsdirektiv som införts i Sverige och som tillämpas i alla EU:s medlemsländer från den 28 juni 2025. Lagen ställer tillgänglighetskrav på ett antal produkter och tjänster riktade mot konsumenter inom områdena elektronisk kommunikation, bank- och betaltjänster, e-handel, e-böcker, audiovisuell media (tv) och persontransport.

Relaterade beslut

ARN 2017-06349 – Så kallade företagsavtal i strid med tro och heder
En konsument blev vid flertalet tillfällen uppringd av en operatör som menade att det vid samtalen ingåtts avtal om flera företagsabonnemang. Konsumenten ifråga är blind, saknar arbetsförmåga och hade enbart sjukersättning. Konsumenten behöver även hjälp med att ta del av muntlig och skriftlig information. Konsumenten hade tidigare haft en enskild firma men bedrev inte längre någon...

Senast uppdaterad: