Så Funkar Det

Marknadsföringslagen (MfL)

Enligt marknadsföringslagen ska marknadsföringen stämma överens med god marknadsföringssed.

Utformning

När företag marknadsför en vara eller tjänst ska de lämna sådan information som är speciellt viktig för konsumenten. All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Företagen får inte heller vilseleda, speciellt inte när det gäller varans eller tjänstens kvalitet och andra egenskaper, ursprung och användning, pris eller grunderna för prissättning och betalningsvillkor.

Reklam

Vid marknadsföring kan företagen ibland använda sig av uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system för att nå en konsument. För att få göra detta krävs att konsumenten har samtyckt till det i förväg.

Konsumentverket ansvarar för att kontrollera att företagen följer marknadsföringslagen.

Relaterade beslut

MD 2011:24 – Vilseledande marknadsföring om bland annat rot-avdrag
Frågan gällde huruvida en konkurrerande leverantör använt sig av vilseledande påståenden i sin marknadsföring av anslutning till fibernät. Leverantören hade i marknadsföringen bland annat hänvisat till rot-avdraget, men domstolen konstaterade att det inte framgick vad avdraget uppgick till eller hur det var beräknat. Det framgick inte heller under vilka förutsättningar konsumenten hade rätt att göra...

Senast uppdaterad: