Så Funkar Det

Lagen om elektronisk kommunikation (LEK)

Lagen om elektronisk kommunikation handlar bland annat om vilka rättigheter en konsument har vid köp av elektroniska kommunikationstjänster från en operatör och vilka skyldigheter operatören har.

Prisinformation

Operatörer som erbjuder konsumenter elektroniska kommunikationstjänster ska ha sina priser, taxor och allmänna villkor allmänt tillgängliga för konsumenten att ta del av, till exempel på en webbplats.

Specificerad räkning

Operatörer som erbjuder telefonitjänster ska ge sina kunder specificerade telefonräkningar. Det innebär att du har rätt att få en specificerad räkning för till exempel dina samtal med telefonen, dina meddelanden och förbrukad datamängd. Operatören får ta ut en fakturaavgift för att skicka fakturan i pappersformat.

Spärrar och kostnadskontroll

För att du ska kunna kontrollera dina kostnader är operatörer som erbjuder bredbands- eller telefonitjänster skyldiga att erbjuda dig en funktion för övervakning och kontroll och olika spärrtjänster. Med en samtalsspärr kan du spärra ditt telefonabonnemang mot att kunna ringa vissa typer av nummer eller mot att kunna skicka sms- meddelanden som kostar mer än vanliga sms. Med en kreditspärr kan ditt telefonabonnemang spärras om du överskrider ett av dig på förhand bestämt belopp.

Spärrarna ska vara avgiftsfria och operatören ska upplysa om att dessa spärrar finns när du tecknar ett avtal. Spärren får aldrig hindra dig från att ringa det nationella larmnumret eller andra avgiftsfria nummer. Du har när som helst rätt att tillfälligt avbryta spärren eller ta bort den helt och hållet genom att kontakta operatören.

Utebliven betalning

Om en konsument inte betalar för sin telefoni eller sitt bredband får tjänsten inte stängas av förrän konsumenten har fått en uppmaning att betala inom en viss tid. Tidsperioden måste vara skälig. Konsumenten ska vid detta tillfälle också få information om att tjänsten kan komma att avbrytas om konsumenten inte betalar. Om konsumenten betalar inom angiven tid får tjänsten inte avbrytas. Men om en konsument betalar för sent upprepande gånger får operatören stänga av tjänsten direkt under förutsättning att operatören meddelar detta till konsumenten omedelbart. Efter att tjänsten har avbrutits ska konsumenten ha tillgång till internet och kunna ringa nödsamtal och andra avgiftsfria samtal under minst tio dagar.

Information och en sammanfattning innan avtal ingås

Innan du ingår ett avtal om telefoni- bredbands- eller tv-abonnemang ska operatören ge dig klar och begriplig information om den aktuella tjänsten och även ge en kortfattad, lättläst sammanfattning av avtalet. Informationskraven varierar beroende på vilken tjänst det gäller.

Informationen om avtalet/tjänsten ska som huvudregel ges på ett varaktigt medium, och när det inte är möjligt i ett dokument som lätt kan laddas ned.

Om det inte är tekniskt möjligt att ge en sammanfattning innan avtalet ingås ska sammanfattningen ges så snart som möjligt därefter. Operatören ska använda avtalsvillkor som innebär att avtalet är giltigt först när du tagit emot sammanfattningen och bekräftat din vilja att ingå avtalet.

Operatören ska se till att informationen och sammanfattningen blir en del av avtalet om ni inte uttryckligen kommit överens om något annat.

Ändra avtal

Om en operatör vill ändra ett avtal med en konsument måste konsumenten få ett meddelande om ändringen minst en månad innan ändringen genomförs. Om konsumenten inte godkänner ändringen har denne rätt att inom tre månader från meddelandet säga upp avtalet utan ytterligare kostnad eller avgift. Operatören måste meddela konsumenten rättigheten att säga upp avtalet när den informerar om avtalsändringen.

Post- och telestyrelsen är ansvarig för att se till att lagen följs.

Relaterade beslut

MD 2011:26 – Inte oskäligt villkor att operatören får stänga av abonnemang vid obetald räkning för innehålls- och betalsamtalstjänster 
Fråga om avtalsvillkor som ger operatören rätt att stänga av mobiltelefonabonnemang vid obetald fordran som tillkommer tredje man kan anses utgöra ett oskäligt avtalsvillkor. Marknadsdomstolen fastslog till att börja med att reglerna om avstängning av abonnemang vid utebliven betalning (enligt lagen om elektronisk kommunikation) är tillämpliga på fordringar som rör såväl innehålls- som betalsamtalstjänsteleverantör eller...
ARN 2014-11422 – Bindningstidens längd, oskäligt villkor
En konsument tecknade ett tv-abonnemang i april 2012 som sades upp i augusti 2014. Enligt konsumenten skulle abonnemanget upphöra 31 december 2014. Abonnemanget var utformat så att detta kunde vila/frysas under den period konsumenten inte utnyttjade tjänsten. Denne fick senare beskedet att betalningsskyldighet förelåg även för de perioder då abonnemanget varit fruset. Konsumenten hade inte...

Senast uppdaterad: