Vanliga frågor och svar
Vad har jag för rättigheter vid fel eller avbrott på tjänsten?
Om det är fel i din tjänst kan du ha rätt till flera olika saker. Se även vilka rättigheter du har enligt ditt avtal.
Du kan ha rätt att:
- Kräva att felet avhjälps, om det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för operatören. Detta ska ske utan någon kostnad för dig under förutsättning att felet beror på något som operatören ansvarar för. Om felet visar sig bero på något förhållande hos dig, exempelvis om det är fel på din privata utrustning, får operatören kräva betalt av dig för att skicka ut en tekniker. För att ha rätt att ta ut en sådan kostnad från dig bör operatören på förhand tala om förutsättningarna innan undersökningen påbörjas.
- Få prisavdrag och eventuellt skadestånd från dagen du felanmält fram till att felet avhjälps.
- Häva avtalet utan kostnad för bindningstid, uppsägningstid eller annan kostnad om syftet med tjänsten har gått förlorad och operatören borde ha insett detta.
- Hålla inne betalning med belopp som krävs för att ge dig säkerhet för ditt krav. Observera dock att om du inte betalar kan det leda till att din tjänst stängs av och att du exempelvis förlorar ditt mobilnummer eller din bredbandsanslutning. Vi rekommenderar att du begär anstånd med betalningen istället för att hålla inne den, det vill säga att operatören flyttar fram betalningsdatumet till dess att de utrett och besvarat ditt klagomål.
Tänk på: För att du ska ha rätt till en eller flera av ovannämnda saker krävs att du klagar inom skälig tid efter att du märkt eller borde ha märkt felet. Ett klagomål inom två månader från att du märkt felet anses alltid ha skett inom skälig tid.
Viktigt! En annan förutsättning är att du inte avvisar operatörens försök att åtgärda felet såvida du inte har något särskilt skäl till det. Ett sådant skäl kan exempelvis vara att samma fel helt eller delvis kvarstår efter två försök till avhjälpning.