Vanliga frågor och svar

Under vilka omständigheter har jag rätt att häva ett avtal?

En förutsättning för att du ska ha rätt att häva avtalet på grund av fel på tjänsten är att “syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och att operatören insett eller borde ha insett detta”. Att syftet med tjänsten är förfelat innebär exempelvis att felet är sådant att tjänsten praktiskt taget är oanvändbar eller att resultatet är så dåligt eller avvikande från vad som har avtalats att tjänsten i stort sett inte har något värde för dig. Frågan om syftet med tjänsten är förfelat – i princip oanvändbar för dig – ska bedömas utifrån din synpunkt.

Du kan även ha rätt att häva avtalet om operatören inte levererar tjänsten inom den tid som är avtalad, och förseningen inte beror på dig. Om någon tid för leverans inte har avtalats anses operatören vara i dröjsmål om tjänsten inte levereras inom den tid som är skälig med hänsyn särskilt till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning. Skälig tid kan alltså vara olika från fall till fall.

Senast uppdaterad: