Familjeabonnemang innebär att flera användare eller mobilabonnemang knyts till ett och samma abonnemang som blir ”huvudabonnemang”. Detta kan ge vissa förmåner som till exempel rabatterat pris.
Det brukar behöva finnas en huvudabonnemangsinnehavare/ägare som är ansvarig för alla abonnemang och extra användare inom familjeabonnemanget. De abonnemang som ingår i familjeabonnemanget brukar samlas på en enda faktura.
Den som är huvudabonnemangsinnehavare är betalningsansvarig och är även den som normalt får göra förändringar i avtalet, ta del av samtalsspecifikationer, felanmäla och bestämma om ett nummer får flyttas.
Kom ihåg att familjeabonnemang fungerar på olika sätt hos olika operatörer. Du behöver därför undersöka vad som gäller och vad det skulle innebära för dig innan du ingår avtal.
Ta till exempel reda på vad som gäller för surfmängd, bindningstid, flytt av nummer och vilka mobiltelefoner/enheter som är kopplade till abonnemanget. Det är också bra att ta reda på vad som händer vid en uppsägning av familjeabonnemang och om ni har pågående abonnemang, hur dessa påverkas när ni tecknar ett familjeabonnemang för att undvika överraskningar.