Kontakt och webbplats
Konsumentverket erbjuder vägledning direkt till dig som konsument. På konsumentverket.se får du svar på vad som gäller vid olika konsumentproblem. Du kan också få tips om din ekonomi eller göra en anmälan om du tycker att ett företag har gjort fel.
Vägledarna på upplysningstjänsten är anställda hos Konsumentverket och de svarar på övergripande frågor om köp, avtal, reklamationer och hållbara val. När du har frågor som bäst hanteras av någon annan myndighet, konsumentbyrå eller den egna kommunens konsumentverksamhet hänvisas du vidare, till exempel till oss.
På webbplatsen konsumentverket.se finns artiklar, frågor och svar, guider och andra verktyg. Där finns också kontaktvägar till alla övriga medaktörer.
Du når vägledarna på telefon 0771-525 525, webbplatsen konsumentverket.se, e-post, brev, frågeforum eller chatt.
Bred samverkan
Tjänsten drivs av Konsumentverket i nära samverkan med sjutton informationsansvariga myndigheter:
- Allmänna reklamationsnämnden,
- Boverket,
- Energimarknadsinspektionen,
- Energimyndigheten,
- Fastighetsmäklarinspektionen,
- Finansinspektionen,
- Kammarkollegiet,
- Kemikalieinspektionen,
- Kronofogden,
- Livsmedelsverket,
- Läkemedelsverket,
- Naturvårdsverket,
- Pensionsmyndigheten,
- Polisen,
- Post- och telestyrelsen,
- Spelinspektionen och
- Transportstyrelsen
Samt de fyra konsumentbyråerna:
- Konsumenternas Energimarknadsbyrå,
- Konsumenternas Försäkringsbyrå,
- Konsumenternas Bank- och finansbyrå och
- Telekområdgivarna.
Även kommunernas konsumentverksamhet ingår i arbetet.