Domar och beslut

ARN 2019-09674 – Oklara avtalsvillkor tolkades till konsumentens fördel

Beslut:  Konsumenten fick rätt

Konsumenten beställde ett obundet mobilabonnemang som skulle kosta noll kronor fram till att sim-kortet/tjänsten aktiverades. Trots att konsumenten inte aktiverat tjänsten fick konsumenten ändå fakturor som hen bestred. Enligt villkoren ansågs ett avtal ha ingåtts när operatören började tillhandahålla tjänsten, men det fanns ingen punkt i villkoren som bekräftade när detta skulle ske eller någon punkt där det stod att operatören började tillhandahålla tjänsten automatiskt efter tre månader.

Operatören menade att konsumenten tecknat avtalet hos en återförsäljare och samtidigt fått ett sim-kort. Tjänsten hade kunnat användas direkt. Konsumenten hade godkänt de allmänna villkoren där det framgick att konsumenten kunde debiteras från att tjänsten tillhandahållits konsumenten. Tillhandahållandet av tjänsten hade skett samtidigt som konsumenten fick sim-kortet i butiken.

Nämnden menade att de framgick i villkoren att fasta avgifter började debiteras för tid från och med att operatören har börjat tillhandahålla tjänsten. I villkoren fanns däremot ingen definition av vad tillhandahållandet innebar och inte heller någon uppgift om att tillhandahållandet inleddes automatiskt efter tre månader om inte konsumenten tidigare själv aktiverat det. Enligt ARN hade operatören inte heller lagt fram någon bevisning som visade att man på annat sätt avtalat med konsumenten om automatisk aktivering efter tre månader.

Eftersom avtalsvillkoren inte klargjorde vad tillhandahållande innebar och inte innehöll något om att det skedde automatiskt efter tre månader fick villkoren enligt nämnden åtminstone anses oklara. Om innebörden av ett avtalsvillkor som inte varit föremål för individuell förhandling är oklar, ska villkoret enligt avtalsvillkorslagen vid en tvist, tolkas till konsumentens förmån. ARN konstaterade att villkoren var standardvillkor som utformats av operatören. Otydligheten skulle därför tolkas på det sätt som var förmånligast för konsumenten. Mot den bakgrunden skulle villkoren tolkas så att något automatiskt tillhandahållande av tjänsten efter tre månader inte kunde anses avtalat. Operatören hade därför inte haft rätt att kräva någon betalning av konsumenten för tjänsten.

Senast uppdaterad: