ARN 2013-10300 – Rätt att avsluta nummer vid avstängning
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument tecknade ett nytt avtal som innebar att hans tidigare abonnemang låstes upp och telefonnumret flyttades till ett kontantkortsabonnemang. Konsumenten ingick avtalet under förutsättning att han skulle få behålla sitt nummer.
När konsumenten inte hade fyllt på kontantkortet på tolv månader avslutades kontantkortsabonnemanget och konsumenten förlorade sitt nummer som gavs till annan abonnent. Konsumenten ville att operatören skulle ge honom numret tillbaka eller betala ut skadestånd, ersättning för samtal från utlandet i samband med ärendet samt förlorad arbetsinkomst.
Operatören menade att i det fall kontantkortet inte fyllts på under tolv månader kunde abonnemanget avslutas enligt de allmänna villkoren. Konsumenten godkände de allmänna villkoren när avtalet ingicks.
Nämnden menade att konsumenten var bunden av de allmänna avtalsvillkoren som gällde för kontantkortsabonnemanget. Av villkoren framgick att bolaget hade rätt att säga upp avtalet.