Bredband

Bredband är ett samlingsnamn för olika tekniker som gör det möjligt att ansluta bland annat datorer, surfplattor, mobiltelefoner och tv till internet med högre hastigheter. Ju högre överföringshastighet du har desto snabbare går överföringen av information och desto fler kapacitetskrävande tjänster kan du utföra.

 

Bredband

Med fast bredband är du ständigt uppkopplad mot internet och betalar en fast avgift oavsett hur mycket du använder bredbandet.

Mobilt bredband är en trådlös anslutning som är uppkopplad via mobiltelefonnätet. Skillnaden mellan fast och mobil anslutning är att du vid fast anslutning är knuten till en viss plats. Vid användning av mobilt bredband kan du oftast förflytta dig geografiskt under tiden som du surfar. En förutsättning är att det finns täckning i mobilnätet på den plats du befinner dig.

Innan du bestämmer dig för fast bredband

Det kan vara bra att fundera igenom dessa frågeställningar innan du ingår ett avtal med en operatör.

Dina surfvanor

  • Vad använder du din uppkoppling till - vilka datamängder laddar du ner och vilken hastighet anser du att du behöver?
  • Skiljer sig hastigheten nedströms jämfört med uppströms?
  • Vilka andra tjänster behöver du (IP-baserad telefoni, IP-tv, säkerhetspaket, lagringsutrymme, flera e-postadresser med mera)
  • Vilken router behöver du för att kunna använda trådlöst bredband hemma?
  • Fungerar det att koppla hemlarm/trygghetslarm till din tjänst?

Kostnader

  • Måste du köpa ny utrustning (modem, trådlös router)?
  • Tillkommer det avgifter utöver månadsavgiften?
  • Blir det billigare om du har flera olika tjänster/avtal hos operatören?
  • Blir bredbandet dyrare om du säger upp ditt traditionella fasta telefonabonnemang?
  • Kostar det att byta hastighet?
  • Vad kostar det om du vill säga upp avtalet under bindningstiden?

Avtalsvillkor

  • Kontrollera bindningstid och/eller uppsägningstid på avtalet
  • Kontrollera leveranstid och villkor vid fel och avbrott
  • Kontrollera kostnad/möjlighet att använda tjänsten om du flyttar till en ny adress

Kundtjänst

  • Testa tillgängligheten och servicen hos kundtjänsten via telefon, webb, e-post och chatt.

Innan du bestämmer dig för mobilt bredband

Det kan vara bra att fundera igenom dessa frågeställningar innan du ingår ett avtal med en operatör.

Dina surfvanor

  • Finns det tillräcklig täckning på de platser du vill använda tjänsten?
  • Vad använder du din uppkoppling till – lyssna på musik, ladda ned filmer eller annat? Detta är bra att tänka på inför valet av abonnemang (det vill säga vilka vilken hastighet du kan behöva och vilka datamängder du laddar ner)
  • Vilka eventuella tilläggstjänster behöver du, exempelvis säkerhetspaket och utlandsspärr?
  • Kontrollera att program du använder till exempel e-post och operativsystem fungerar med tjänsten och din hårdvara.

Kostnader

  • Måste du köpa ny utrustning (router, dator eller mobil)?
  • Hur ser prisplanen ut, hur mycket data behöver du och vad kostar det att köpa mer datamängd?
  • Vad kostar det om du vill säga upp avtalet under bindningstiden?
  • Blir det billigare om du har flera tjänster/avtal hos operatören?
  • Går det att använda ditt kontantkort/abonnemang utomlands och vad gäller då?

Avtalsvillkor

  • Kontrollera bindningstid och/eller uppsägningstid på avtalet.
  • Kontrollera leveranstid och villkor vid fel och avbrott.
  • Hur fungerar din tjänst med hemlarn/trygghetslarm?

Kundtjänst

  • Kontrollera och testa tillgänglighet hos kundtjänsten via telefon, webb, e-post och chatt.