ARN-beslut i kronologisk ordning

Här hittar du samtliga beslut som finns sammanfattade på vår webbplats med nummer och rubrik. Vill du läsa hela sammanfattningen så klickar du bara på länken.

2016

ARN 2016-00125Inget avtal när tydlig accept saknas 

 

2015

ARN 2015-11408 - Inget avtal när tydlig accept saknas

ARN 2015-11130 - Bindningstid bevisad genom orderbekräftelse

ARN 2015-09462 - Förlängd ångerfrist vid bristfällig information om ångerrätt

ARN 2015-09169 - Transkribering och bekräftelse utgör ej bevis för avtal

ARN 2015-07895 - Orderbekräftelse inte bevis om avtalad bindningstid

ARN 2015-07796 - Rätt till hävning av avtal när telefonjack saknas

ARN 2015-07193  - Inget giltigt avtal när det är uppenbart att fullmakt saknas

ARN 2015-07167 - Avtal med bindningstid gäller även om konsumenten inte använder tjänsten

ARN 2015-06700 - Betalningsskyldig för utlandssurf

ARN 2015-06603 - Ångerfrist räknas från att konsumenten får korrekt information om ångerrätten

ARN 2015-04558 – Ångerrätten gäller även om tjänsten har använts

ARN 2015-04303 - Operatören inte skyldig att installera teleledning

ARN 2015-03862 – Lurad att byta operatör gav rätt till hävning av avtal och ersättning

ARN 2015-03621 – Ogiltigt avtal om det inte finns en gemensam partsavsikt

ARN 2015-03612 – Operatören ansågs vara ansvarig för fel som berodde på underleverantör

ARN 2015-03463 – Operatören skyldig att ersätta konsumenten för extern tekniker

ARN 2015-03191 - Otydlig prisgaranti  gav konsumenten rätt till ersättning

ARN 2015-03188 – Låg bredbandshastighet under en längre tid

ARN 2015-02915 – Ångerrätt trots vissa uppgifter om enskild firma

ARN 2015-02905 – Operatören kunde inte visa att muntligt avtal hade ingåtts

 

2014

ARN 2014-10452Samtycke till avtal då konsumenten medverkat i bakgrunden av samtalet

ARN 2014-11033 - Förlängd ångerfrist vid bristfällig information om ångerrätt

ARN 2014-10953 – Operatören ska kunna visa att företagsabonnemang ingåtts

ARN 2014-09437 – Osannolikt att konsument godkänt avtalsförlängning

ARN 2014-09174 – Konsumenten ska kunna bevisa muntliga löften

ARN 2014-09029 – Låg hastighet på grund av dålig täckning är inte ett fel i tjänsten

ARN 2014-08435 – Bestämmelser om ersättning för merkostnader vid fel i tjänsten finns i lag

ARN 2014-06843 – Ångerrätt när konsument lockats in i butik

ARN 2014-06820 - Operatören har bevisbördan för att avtal ingåtts som företagare

ARN 2014-06330 – Ingen ångerrätt vid köp i försäljningsstånd i köpcentrum

ARN 2014-06262Ångerrätten för en tjänst räknas från avtalsdagen

ARN 2014-06167 – Ångerrätt när konsument tecknat avtal på marknad

ARN 2014-05668 – Avtalet ogiltigt när konsumenten inte förstått vad avtalet gäller

ARN 2014-05192 – Konsumenten måste bevisa muntliga löften

ARN 2014-04939 – Konsumenten behövde inte betala när operatören låtit bli att göra kreditprövning

ARN 2014-04603 – Dålig täckning inte skäl att häva avtal eller att få ersättning

ARN 2014-03255 – Förlängd tid att ångra sig vid bristfällig information

ARN 2014-03076 – Tre veckor ansågs vara skälig leveranstid för bredband

ARN 2014-02867 – Prisavdrag vid fel i tjänsten

ARN 2014-02718 – Förlängd tid att ångra sig vid bristfällig information

ARN 2014-02399 – Operatören är skyldig att informera tydligt om förlängd bindningstid

ARN 2014-02238 - Rätt att ångra avtal vid öppnad förpackning

ARN 2014-01507 – Inget avtal utan giltig fullmakt 

 

2013

ARN 2013-10300 – Rätt att avsluta nummer vid avstängning  

ARN 2013-10025 – Bevisbörda

ARN 2013-10015 - Öppet köp kan gälla när förpackning öppnas i butik

ARN 2013-09938 – Rätt till ersättning om operatören gjort sig skyldig till fel i tjänsten

ARN 2013-09935 – Krav på tydliga avtal

ARN 2013-09705 – Ersättning om operatören gjort sig skyldig till fel i tjänsten

ARN 2013-09600 - Ersättning vid avtalsbrott

ARN 2013-09544 – Muntliga löften måste kunna bevisas

ARN 2013-09474 – Konsumenten har bevisbörda för att tjänst är felaktig 

ARN 2013-09419 - Öppet köp av mobiltelefon med tillhörande abonnemang

ARN 2013-08602 - Avtal kan anses accepterat om konsumenten klagar för sent

ARN 2013-08321 - Rätt till återbetalning av förskott vid hävning på grund av leveransförsening

ARN 2013-06819 - Avtalat pris gäller om inget annat anges i avtalet

ARN 2013-06782 - Konsumenten ville inte bidra till felsökning och kunde därför inte visa att låg bredbandshastighet var ett fel i tjänsten

ARN 2013-06612 – Konsumenten är betalningsskyldig under uppsägningstiden även om tjänsten inte kan användas

ARN 2013-06019 - Ångerrätt för mobil som köpts över internet men hämtats i butik

ARN 2013-05642 - Samtal till utlandet ingick inte i månadskostnaden

ARN 2013-05473 – Avtalat pris gäller

ARN 2013-02129 – Besked om stängning av abonnemang  ansågs inte vara en uppsägning

ARN 2013-02102 – Operatören ansågs inte bunden av en felskrivning 

ARN 2013-01192 – Öppet köp av mobiltelefon med tillhörande abonnemang

ARN 2013-00490 - Uppsägning kan meddelas via e-post

ARN 2013-00125 – Dålig täckning var inte ett skäl för hävning

 

2012

MD 2012:4 - Fråga om vilseledande och otillbörlig marknadsföring vid kombinationserbjudanden rörande mobiltelefoni

ARN 2012-11425 Inget giltigt avtal vid felaktig uppgift om fullmakt

ARN 2012-11111 – Operatören kunde inte visa att konsumenten var betalningsskyldig för telefonen vid hävning av avtal

ARN 2012-09882 – Konsumenten måste kunna bevisa att löften givits av säljaren

ARN 2012-09486 - E-post från operatören bevisar avtalets innehåll

ARN 2012-09475 -Villkor om automatisk förlängning av avtal och tolv månaders uppsägningstid ansågs otillåtna

ARN 2012-07758 – Det går inte att avsäga sig ångerrätten innan ångerfristen har börjat löpa

ARN 2012-07470 – Operatören kunde inte visa att muntligt avtal hade ingåtts

ARN 2012-03926 – Välkomstbrev och samtalsmanus inte tillräckliga bevis för att avtal ingåtts

ARN 2012-03820 – Saldotak för mobiltelefoni under utlandsresa

ARN 2012-03805 - Meddelande om ånger kan skickas via e-post

ARN 2012-03621 - Konsumenten kunde ej visa fel på tjänsten

ARN 2012-03495 - Om säljarens löften och oskäliga villkor

ARN 2012-03437 - Ångerrätt kan gälla för abonnemang som säljs som företagsabonnemang

ARN 2012-02649 - Operatören gjorde en ogiltig uppsägning av abonnemang och avtal om mobilt bredband med ”fri surf”

ARN 2012-02639 – Abonnent ansvarig för samtal som ringts med stulen mobiltelefon

ARN 2012-02520 -Ångerrätt kan gälla för abonnemang som säljs som företagsabonnemang

ARN 2012-02418 - Rätt att ta betalt för samtal i efterhand

ARN 2012-01754 - Fel på modemet kan medföra ansvar för fel på tjänsten

ARN 2012-01741 - Köp av mobiltelefon med tillhörande abonnemang – två separata avtal

ARN 2012-01334 - Ångerrätt kan gälla för abonnemang som säljs som företagsabonnemang

ARN 2012-00940 - Begränsning av överföringshastighet vid ”fri surf”

 

2011

MD 2011:26 - Inte oskäligt villkor att operatören får stänga av abonnemang vid obetald räkning för innehålls- och betalsamtalstjänster 

ARN 2011-7107 - Betalningsansvar för räkning i samband med obehörigt intrång

ARN 2011-4105 - Operatör inte bunden av marknadsföring om obegränsad surf

ARN 2011-3153 - Ingen ersättning för personligt lidande (ideellt skadestånd) 

ARN 2011-2945 - Operatör bunden av avtal om obegränsad surf

ARN 2011-2203 och ARN 2011-2286 – Bristande kreditprövning innebär inte att avtal om abonnemang blir ogiltiga

ARN 2011-1161 - Operatör måste felsöka på plats för att kunna utesluta fel på tjänst

ARN 2011-0892 - Allmän uppgift om täckning innebär inte löfte om täckning på varje punkt

 

2010

Svea hovrätt RH 2010:83 - Endast hänvisning till ångerrätt enligt lag räcker inte

MD 2010:14 - Uttryck såsom ”Fastpris” och ”Ring så mycket du orkar” ansågs vara vilseledande

ARN 2010-9815 - Bristfällig information om debitering för samtal i utlandet

ARN 2010-9307 - Låg bredbandshastighet ger rätt att välja hävning eller nedgradering

ARN 2010-8757 – Ändring i programutbud var inte ett fel i tjänsten

ARN 2010-8694 - Konsumenten måste bidra till felavhjälpning för att få häva

ARN 2010-7274 - Att inte hämta ut paket efter beställning utgör ej giltig ånger

ARN 2010-4898 - Ånger av paketköp då varan är i oförändrat skick

ARN 2010-3924 - Operatörens skadeståndsansvar vid vållande av skada

ARN 2010-3377 - Företaget har bevisbördan för varans skick vid ånger av paketköp

ARN 2010-3140 - Ånger av paketköp nekad då varan inte är i oförändrat skick

ARN 2010-2941 - Missat aktieköp inte skadeståndsgrundande

ARN 2010-0285 - Muntligt löfte om prisuppgifter kunde inte bevisas

ARN 2010-1950 - Konsumenten har bevisbördan för muntliga löften vid skriftliga avtal

ARN 2010-1308 - Operatören har bevisbördan för att tjänsten använts

ARN 2010-0060 - Muntlig uppsägning via telefon kunde inte bevisas

 

2009

MD 2009:35 - Villkor om prishöjningar oskäliga mot konsument

MD 2009:30 – Inte oskäligt med automatisk förlängning av tidsbegränsade avtal

ARN 2009-9769 - Operatörsbyte är att likställa med en uppsägning

ARN 2009-9184 - Betalningsansvar vid omedveten mobilsurf i utlandet

ARN 2009-9141 - Fråga om skadestånd när fakturor skickats till fel adress

ARN 2009-8150 - Inte oskäligt villkor att operatören får stänga av abonnemang i vissa fall 

ARN 2009-6488 - Betalningsansvar för spärrat abonnemang

ARN 2009-5874 - Bristfällig ljudfil ej tillräcklig bevisning för bindande avtal

ARN 2009-5575 - Betalningsansvar vid omedveten mobilsurf inom Sverige

ARN 2009-5479 - Betalningsansvar vid misslyckad uppkoppling till kostnadsfritt trådlöst nätverk

ARN 2009-5278 - Förlängd ångerfrist när information inte ges på rätt sätt

ARN 2009-4366 - Ersättning för teknikerbesök när operatör inte reagerat

ARN 2009-3977 - Operatör kunde inte styrka att bindningstid avtalats

ARN 2009-1213 - Ändrade tekniska förutsättningar ansågs utgöra ändrade villkor

 

2008

ARN 2008-9211 - Operatör får neka leverans om det finns en reservation

ARN 2008-9151 - Trasig mobil, rätt att häva telefon men inte abonnemang

ARN 2008-8411 - Leverans får ej nekas om den kan ske via annan operatörs nät

ARN 2008-7848 - Abonnent betalningsansvarig för användning av abonnemang

ARN 2008-5460 - Bindningstid inte oskälig när tjänsten inte kan nyttjas

ARN 2008-5252 - Bevisbörda för meddelande om ånger

ARN 2008-3032 - Trasig mobil, ingen ersättning för abonnemang som nyttjas

ARN 2008-2710 - Bevisbörda om avtalat pris vid skriftligt avtal

ARN 2008-2625 - Bredbandstjänst fungerar inte med gammal dator

ARN 2008-2381 - SIM-kort för telefoni använt för mobilt bredband

ARN 2008-1542 - Mobil bredbandsuppkoppling vid landsgräns  

ARN 2008-1495 - Hastighet mobilt bredband, inte rätt till takantenn

ARN 2008-1488 - Missvisande information om rabatt på webbplats

ARN 2008-0733 - Bindningstid inte oskälig när tjänsten inte kan nyttjas

ARN 2008-0700 - Ingen ångerrätt när tjänsten börjat användas

ARN 2008-0405 - Trasig mobil, rätt att häva telefon och abonnemang 

 

2007

ARN 2007-8795 - Avstängning trots reklamation av fel på räkning

ARN 2007-8330 - Orderbekräftelse bindande, ersättning för täckningsköp

ARN 2007-6964 - Rätt att avbeställa tjänst innan leverans

ARN 2007-5015 - Återförsäljare och operatör solidariskt ansvariga vid fel på tjänst

ARN 2007-4663 - Ansvarsbegränsning för fel hos underleverantör 

ARN 2007-4456 - Bredbandshastighet, inte fel på tjänst

ARN 2007-2926 - Felkopplat telenät i fastigheten

ARN 2007-2838 – Icke avtalsenligt kanalinnehåll gav rätt till prisavdrag

ARN 2007-2543 - Förlängning av abonnemang med bindningstid

ARN 2007-1533 - Bredbandshastighet, betalning för hastighet som uppnås

ARN 2007-1364 - Rätt till återbetalning av felaktigt inbetalda avgifter

ARN 2007-0518 - Skadeståndsanspråk inte kopplat till ekonomisk skada

ARN 2007-0514 – Förändring av programinnehållet i en kanal gav rätt till hävning av avtalet

 

2006

ARN 2006-3477 - Bindningstid för dödsbo inte oskälig 

ARN 2006-0003 - Bindningstid oskälig när tjänsten inte kan nyttjas

 

2005

MD 2005:37 - Ångerrätt, otillbörlig marknadsföring

MD 2005:34 - Förutsättningar för uppsägning

MD 2005:23 - Krav på skriftlighet

MD 2005:10 - Begränsning av skadeståndsansvar

ARN 2005-6353 - Mobiltäckning, ingen utfästelse från säljaren

ARN 2005-6161 - Mobiltäckning, särskild utfästelse av säljaren

ARN 2005-5317 - Bredbandshastighet, fel på tjänst

ARN 2005-3790 - Anslutning under ångerfrist utan konsumentens samtycke

 

2004

MD 2004:22 - Ändring av avtalsvillkor under bindningstiden

MD 2004:19 - "Modemkapning”, internetbeställning

ARN 2004-5311 - Undersökning vid fel

 

2003

ARN 2003-5360 - Företag måste styrka samtycke att avtala bort ångerrätt

 

2002

MD 2002:23 - Begränsning av rätten att framställa anspråk

 

2001

ARN 2001-2785 - Samtalspotter, uppsägning, inte oskäligt avtalsvillkor

 

2000

MD 2000:24 - Samtalspotter, uppsägning, oskäligt avtalsvillkor

ARN 2000-7590 - Ångerrätt innan leverans