Så här går det till
Du kan kontakta oss på telefon, via webbformulär och via brev. Här kan du se vad vi gör och hur vår hantering av ditt ärende går till.
Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni, bredband, fiberanslutningar och betalteletjänster. Som konsument kan du dels vända dig till oss innan du ingår avtal för goda råd i förebyggande syfte, dels kan du kontakta oss om det uppstår problem med ditt avtal/abonnemang och du inte lyckas komma överens med operatören/leverantören. Vi kan då ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till med dialogen mellan dig och din operatör/leverantör för att aktivt försöka bidra till en lösning.
Telekområdgivarna verkar som opartiska experter i konsument- och avtalsrätt på telekomområdet och fungerar som en neutral mötesplats för dialog och samverkan mellan marknadens olika parter.
Våra huvudsakliga arbetsområden och målgrupper är dessa:
Rådgivning och förebyggande information:
Utbildning:
Statistik:
Samverkan och dialog:
Expertis:
Deltagande i Telekområdgivarna är frivilligt och operatörer som ingår avtal med konsumenter för tjänster om tv, telefoni eller bredband kan erbjudas att vara med som finansiärer.
Om den operatör du har inte är med i Telekområdgivarna kan det bero på att de antingen inte valt att vara med eller att de inte uppfyller kraven för att vara med.
När en operatör ansöker om att få gå med i Telekområdgivarna ska nedanstående kriterier ligga till grund för en bedömning och om de inte uppfylls kommer operatören inte heller att erbjudas avtal:
Operatörer som har dessa problem nekas att teckna avtal tills de visat en tydlig och varaktig förbättring i att följa gällande lag, praxis och uppföranderegler. Operatörer som redan är med i Telekområdgivarna, men bryter mot ovanstående punkter, riskerar uppsägning enligt avtalsvillkoren.
De flesta större operatörer har valt att vara är med i Telekområdgivarna och har därmed åtagit sig att också agera i enlighet med dessa regler.
Telekområdgivarna har regelbunden kontakt med dessa operatörer och kan på så sätt lättare bidra till en dialog vid tvister mellan en konsument och en operatör. En annan fördel med denna direktkontakt är att vi tidigt kan identifiera och diskutera lösningar på problem som uppstår på marknaden med såväl myndigheter som branschen.
Operatörer som inte är med på listan ovan är alltså inte med i Telekområdgivarna och vi har därmed inte heller någon möjlighet att ta direkt kontakt med dem. De operatörer på marknaden som enbart ingår avtal med företagskunder erbjuds inte heller att gå med i Telekområdgivarna.
Ett deltagande i Telekområdgivarna är en möjlighet att utöva inflytande inom branschen. Telekområdgivarna har ett tätt samarbete med myndigheter och är en neutral mötesplats - en opartisk funktion - som ofta används vid olika typer av branschöverenskommelser för att förbättra kundnöjdheten utan långtgående reglering.
Två gånger om året arrangerar vi Telekomforum, en eftermiddag med ett aktuellt tema. Vi bjuder då in externa experter på olika områden och öppnar för dialog om gemensamma problem m.m.
Missnöjda kunder kan göras nöjdare genom vår opartiska konsumenträttsliga rådgivning. Tillsammans med deltagande operatörer har vi tagit fram uppföranderegler för marknaden som syftar till att bidra till förbättringar inom marknaden. Reglerna gäller när operatörer eller era återförsäljare säljer tjänster inom tv, telefoni och bredband.
Kontakta oss för att ansluta er till Telekområdgivarna.
Om du har en fråga rekommenderar vi alltid att du:
Om du och operatören/leverantören trots detta inte når en lösning kan du vända dig till oss. När vi får in ditt ärende händer detta: