Täckning

En förutsättning för att du ska kunna ringa med din mobiltelefon eller använda ditt mobila bredband är att det finns täckning på den plats där du befinner dig. Täckningen på den platsen påverkar hastigheten och funktionen. Därför är det viktigt att du tar reda på hur täckningen är på de platser/orter där du främst avser att ringa eller surfa. Täckningen kan även skilja sig åt mellan olika operatörer.

 

Skillnader i täckning

Även om du har täckning via din mobiltelefon kan det vara så att täckningen inte är tillräcklig för att du ska få en bra uppkoppling med mobilt bredband. Din mobiltelefons mottagningsförmåga kan också påverka möjligheten att ringa och surfa.

 

Inomhus

Täckningen inomhus kan variera mycket, exempelvis beroende på väggarnas tjocklek och var i huset du befinner dig. Samtidigt ökar efterfrågan på att använda mobilen överallt, inte minst på grund av att många inte längre använder fast telefon. Bristande inomhustäckning kan också vara ett problem om man använder mobilt bredband som sin enda bredbandsuppkoppling i hemmet. Prova därför att ringa eller surfa på olika platser för att hitta den bästa täckningen. Bäst brukar det ofta vara i närheten av fönster.

Det finns flera sätt att själv skapa bättre inomhustäckning. Ett vanligt sätt är att använda olika typer av antennlösningar för att få bättre mottagning – allt från en enkel bordsantenn inomhus till en riktantenn på taket till bostaden.

För att få bättre bredbandstäckning i hemmet finns flera lösningar. En wifi-router kopplad till mobilnätet, eventuellt med någon typ av extra antenn, kan till exempel ge bättre möjligheter att surfa med mobil, dator eller surfplatta i hela bostaden. Svårast är att hitta lösningar för att kunna ringa i sin mobil, om man inte använder internettelefoni som till exempel Skype.  Förstärkare till mobilnätet, så kallade repeatrar, är en lösning. Repeatrar kräver dock medgivande från operatören för att få användas eftersom utrustningen kan orsaka allvarliga störningar på mobilnätet. Post- och telestyrelsen har tagit fram ett faktablad för dig som vill veta mer.

Kontrollera täckning innan avtal

Det allra bästa sättet att kontrollera täckningen är att testa på de platser där det är viktigast för dig att ha täckning innan du ingår ett bindande avtal. Du kan köpa ett förbetalt kontantkort eller be att få prova på någon bekants mobila abonnemang. Du kan även höra om du kan få en testperiod hos operatören utan att du behöver binda dig. Kontrollera då noga villkoren för erbjudandet.

  • Tänk på! Fråga operatören vad som gäller om det visar sig att täckningen är dålig på de platser där du främst avser att använda tjänsten.

Nya kartor från och med januari 2015

Ta också själv reda på om operatörens täckningskarta visar täckning på de platser du vill använda tjänsten. Tänk på att täckningen kan se olika ut även inom ett ganska litet område och att det finns platser med så kallad radioskugga. Det innebär att det finns platser som saknar täckning även om det i övrigt finns täckning i ett område. En täckningskarta kan därför inte ses som en garanti för täckning överallt inom markerat område.

Under 2014 träffade Konsumentverket i samråd med Post- och telestyrelsen en branschöverenskommelse med operatörerna Net1, Tele2, Telenor, Telia och Tre om nya täckningskartor. Även Telekområdgivarna har aktivt bidragit med arbete inför överenskommelsen och med information till de nya täckningskartorna. Syftet är att det ska bli enklare för konsumenter att se vilken täckning som erbjuds på olika platser och att de olika operatörernas kartor ska bli lättare att jämföra. Kartorna kommer även att följas upp och tillsynas av de inblandade myndigheterna.

  • Viktigt! Endast avtal som tecknas från och med 1 februari 2015 omfattas av branschöverenskommelsens täckningskartor.

Om du klickar på respektive operatör nedan, kommer du direkt till kartan:

TeliaTelenorTreTele2Net1

Kontrollera villkor och information noggrant

Läs noggrant igenom avtalet för att se vilka löften och reservationer som görs om täckningen. I anslutning till täckningskartan och/eller avtalet finns ofta information om att täckningen kan variera och att det finns områden med så kallad radioskugga.

 

Få löften skriftligt eller inspelade

Om en säljare muntligen lovat dig täckning på en speciell plats, till exempel där du bor, gäller löftet men det blir svårt för dig att bevisa vad som har utlovats om det uppstår en tvist. Det bästa är därför om du får löftet skriftligt eller att det spelas in när du ingår avtal via telefon. Om du kan visa att du har fått ett löfte om täckning och den inte motsvarar vad du har blivit lovad kan tjänsten anses felaktig.