Företagare

Om du är företagare kan vi dessvärre inte ge dig någon rådgivning, då detta ligger utanför vårt uppdrag. Här hittar du information om andra vägar att gå.

 

Inget konsumentskydd

Om du har ett företagsabonnemang gäller inte konsumenträttslig lagstiftning. Som företagare har du exempelvis ingen ångerrätt i enlighet med lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Inte heller konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen eller lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden gäller dig som är företagare.

Den lagstiftning som kan tillämpas på företagsabonnemang är istället avtalslagen, köplagen, skadeståndslagen samt lagen om avtalsvillkor mellan näringsidkare.

God sed

Svensk Handel, Kontakta (tidigare Sveriges CallCenter Förening, SCCF) och Swedma har tagit fram en branschöverenskommelse avseende god sed vid telefonförsäljning mellan näringsidkare. Enligt den har du som är företagare ångerrätt i sju arbetsdagar. Du kan också hitta information om detta på DM-nämndens webbplats.

Svensk Handel har tagit fram en varningslista på företag som de bedömer som oseriösa. Den innehåller även råd om hur du ska agera om du har kommit i kontakt med ett sådant företag. 

 

Rådgivning till företag

På Advokatsamfundets webbplats finns tjänsten "Advokatjouren" som kan ge 15 minuters kostnadsfri rådgivning. Du får där samtala med en advokat som ger råd och tips om hur du kan gå vidare med ditt ärende.

 

Reklamspärr för företagare

Som företagare kan du numera i vissa fall ansluta dig till NIX-registret för att undvika samtal om försäljning och insamlingar. Du kan också begära en reklamspärr hos de företag som säljer kontakt- och adressinformation.