Tips för rådgivning

Vill du kontakta oss för rådgivning? Här är några bra tips för att du ska få svar så snabbt och enkelt som möjligt.

Är du konsument och vill kontakta oss?

Innan köp

  • Vi kan ge råd innan du ingår avtal om ett abonnemang för tv, telefoni eller bredband. Ta gärna del av vår information som finns framtagen för olika typer av teknik om vad som är viktigt att tänka på för att undvika eventuella framtida problem.

 

Efter köp, frågor eller klagomål

Om du har en fråga rekommenderar vi att du först:

1. Försöker hitta svar här på webbplatsen. Det mesta av vår information finns samlad här med svar på alla de vanligaste frågorna. Använd gärna vår sökfunktion.

2. Kontaktar din operatör. Dels för att operatören ska ha en möjlighet att lösa problemet och dels för att vi behöver veta vilket svar du har fått från operatören.

Om du och operatören trots detta inte nått en lösning kan du vända dig till oss. När vi får in ditt ärende går det till som följer:

3. Vi tittar på ärendet utifrån de lagar, regler och den praxis som finns för att kunna vägleda dig vidare. 

4. Denna vägledning innebär vanligen att vi ber dig att återigen kontakta din operatör, på en kontaktadress som du får av oss, så att du kan framföra ditt ärende med hjälp av vår information.

5. Om du och operatören ändå inte lyckas komma överens kan vi ta kontakt med operatören för en diskussion om vi bedömer att det finns oklarheter.

6. Om vi trots detta inte kan bidra till en lösning av ärendet gör vi en bedömning av hur ett troligt utfall skulle bli vid en prövning i Allmänna reklamationsnämnden. Denna information delges då både konsument och operatör. 

  • Observera! Vi kan bara ge kontaktadress och ta direkt kontakt med de operatörer som är med i Telekområdgivarna
  • Om ditt ärende gäller en operatör som inte är med i Telekområdgivarna kan vi ge dig allmän konsumenträttslig information och råd om hur du kan gå vidare.

 

Kontaktvägar

Telefonrådgivningen är öppen vardagar 9.00 -12.00 på nummer 08-522 767 00. 

Vi brukar ha flest samtal mellan 9.00 -9.30 samt 11.30 till 12.00. Har du möjlighet att ringa mellan klockan 10.00 och 11.00 är det minst risk för att du behöver vänta i telefonkö.

 

 

 

 

 

Image courtesy of Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net