Kontakta oss

Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband. Som konsument kan du dels vända dig till oss för goda råd i förebyggande syfte, dels kan du kontakta oss om det uppstår problem med ditt abonnemang och du inte lyckas komma överens med operatören. Vi kan då ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning.

Innan köp

Ta gärna del av vår information som finns framtagen för olika typer av teknik och vad du ska tänka på innan du ingår avtal om ett abonnemang för tv, telefoni eller bredband.

  • Observera! Vi ger aldrig råd om vilken operatör du ska välja. Vi ger inte heller information om priser eller operatörer generellt.

Frågor och klagomål

Om du undrar över något som rör ditt abonnemang eller vill veta vilka rättigheter och skyldigheter som gäller juridiskt för till exempel ditt avtal, rekommenderar vi att du:

1. Försöker hitta svar här på webbplatsen. Det mesta av vår information finns samlad här med svar på alla de vanligaste frågorna. Använd gärna vår sökfunktion.

2. Kontaktar din operatör. Operatören bör ha fått en möjlighet att lösa problemet innan du kontaktar oss och vi behöver veta vilket svar du har fått från operatören i ett första skede för att kunna ge bättre råd och avgöra om och hur du kan gå vidare. Använd gärna vår reklamationsmall.

3. Kontaktar oss. Om du och operatören trots detta inte nått en lösning kan du vända dig till oss. 

Så här går det till:

  • Rådgivning. När vi får in ditt ärende ger vi dig opartiska råd utifrån de lagar, regler och den praxis som finns. 
  • Observera! Att vi är opartiska betyder att vi inte företräder vare sig operatör eller konsument. Vi ger inte heller praktisk hjälp med att skriva reklamationer eller liknande. Behöver du sådan hjälp hänvisar vi till kommunernas konsumentvägledare.

Om din operatör är med i Telekområdgivarna:

  • Reklamation. Ofta ber vi dig att återigen kontakta din operatör på en speciell kontaktadress som du får av oss, så att du kan göra en skriftlig reklamation med hjälp av vår information. 
  • Medling. Om du och operatören ändå inte lyckas komma överens kan vi, efter att vi tagit del av din reklamation och operatörens skriftliga svar, ta kontakt med operatören för en diskussion om vi bedömer att det finns oklarheter. 
  • Prövning i Allmänna reklamationsnämnden. Om vi trots detta inte kan bidra till en lösning av ärendet gör vi en bedömning av hur ett troligt utfall skulle bli vid en prövning i Allmänna reklamationsnämnden. Denna information delges då både konsument och operatör. 
  • Myndigheter. Vi är ingen myndighet och utövar ingen tillsyn. I vissa fall hänvisar vi dig istället till berörda myndigheter, till exempel Post- och telestyrelsen eller Konsumentverket.

Om din operatör inte är med i Telekområdgivarna ger vi dig allmän konsumenträttslig information och råd om hur du kan gå vidare. 

Våra kontaktvägar

  • Webbformulär

Skicka in ditt ärende via vårt webbformulär. När ärendet kommit in till oss kommer en rådgivare att kontakta dig via mejl.

  • Telefon

Ring vår telefonrådgivning vardagar mellan 9.00 - 12.00 på telefonnummer 08-522 767 00.

  • Brev

Telekområdgivarna, Box 24157, 104 51  STOCKHOLM