Har du blivit uppringd av oss?
Vi har fått information om att bedragare ringer och säger sig vara från Telekområdgivarna. Vi ser mycket allvarligt på detta och det är polisanmält.
Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband samt fiberanslutning. Som konsument kan du dels vända dig till oss innan du ingår avtal för goda råd i förebyggande syfte, dels kan du kontakta oss om det uppstår problem med ditt abonnemang och du inte lyckas komma överens med leverantören. Vi kan då ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din leverantör för att aktivt försöka bidra till en lösning.
Vi arbetar för att göra konsumenterna till bättre konsumenter och leverantörerna till bättre leverantörer. Genom aktivt samarbete med myndigheter, operatörer och fiberleverantörer bidrar vi till målbilden att skapa Sveriges bästa konsumentmarknad.
Verksamheten startades 2006 och Telekområdgivarna är ett namn inom Konsumenternas tele- tv- & internetbyrå Telekområdgivarna AB. Bolaget är inte vinstdrivande och har organisationsnummer 556699-9339.
Telekområdgivarnas styrelse består av representanter från både operatörer inom tv, telefoni och bredband samt från staten. Staten representeras av Post- och telestyrelsen samt Konsumentverket. Myndigheterna och branschföreträdarna har lika många röster i styrelsen och en av de statliga myndigheterna har utslagsröst för det fall sådan behövs för att fatta beslut om Telekområdgivarnas verksamhet.
Styrelsens ledamöter är för närvarande:
Kerstin Karlsson, Post- och telestyrelsen, ordförande
Johan Ohlsson, Konsumentverket, ledamot
Britt-Marie Lundkvist, Konsumentverket, ledamot
Robert Liljeström, TechSverige (f d IT&Telekomföretagen), ledamot och ägarrepresentant
Tomas Avenborg, Global Connect, ledamot
Erik Sjöberg, Vimla, ledamot
Linda Håkansson, Tele2, ledamot
Charlotta Garmert, Post- och telestyrelsen, ledamot
Nicklas Liss-Larsson, Post- och telestyrelsen, suppleant
Cecilia Norlander, Konsumentverket, suppleant
Vi är tio medarbetare med stor erfarenhet av att arbeta med konsumenträttsliga frågor.
Deltagande i Telekområdgivarna är frivilligt och operatörer och leverantörer som ingår avtal med konsumenter för tjänster om tv, telefoni, bredband och fiberanslutning kan erbjudas att vara med som finansiärer.
Om den operatör/leverantör du har inte är med i Telekområdgivarna kan det bero på att de antingen inte valt att vara med eller att de inte uppfyller kraven för att vara med.
När en operatör/leverantör ansöker om att få gå med i Telekområdgivarna ska nedanstående kriterier ligga till grund för en bedömning och om de inte uppfylls kommer de inte heller att erbjudas avtal:
Leverantörer som har dessa problem nekas att teckna avtal tills de visat en tydlig och varaktig förbättring i att följa gällande lag, praxis och uppföranderegler. Leverantörer som redan är med i Telekområdgivarna, men bryter mot ovanstående punkter, riskerar uppsägning enligt avtalsvillkoren.
De flesta större operatörer/leverantörer är med i Telekområdgivarna och har därmed åtagit sig att också agera i enlighet med dessa regler och ta ansvar för att deras kunder kan få hjälp av en opartisk instans.
Leverantörer som inte är med på listan ovan är alltså inte med i Telekområdgivarna.
Ett deltagande i Telekområdgivarna är en möjlighet att utöva inflytande inom branschen. Telekområdgivarna har ett tätt samarbete med myndigheter och är en neutral arena - en opartisk funktion - som ofta används vid olika typer av branschöverenskommelser för att förbättra kundnöjdheten utan långtgående reglering.
Minst tre gånger om året bjuder vi in representanter från de leverantörer som är med i Telekområdgivarna till möte. Då går vi igenom aktuella frågor inom konsumentområdet och diskuterar lösningar på gemensamma problem.
Missnöjda kunder kan göras nöjdare genom vår opartiska konsumenträttsliga rådgivning.
Kontakta oss för att ansluta er till Telekområdgivarna.
Om du har en fråga rekommenderar vi alltid att du:
Om du och leverantören trots detta inte når en lösning kan du vända dig till oss. När vi får in ditt ärende händer detta: