Tips för rådgivning

Vill du kontakta oss för rådgivning? Här är några bra tips för att du ska få svar så snabbt och enkelt som möjligt.

 

Är du konsument och vill kontakta oss?

Innan du tecknar avtal

Vi kan ge råd innan du ingår avtal om fiberdragning. Dock ger vi inte råd om vilken leverantör som är bäst eller billigast. Eftersom vi är opartiska kommenterar vi aldrig heller enskilda leverantörer, t ex antalet klagomål.

Efter köp, frågor eller klagomål

Om du har en fråga rekommenderar vi att du:

1. Försöker hitta svar här på webbplatsen. Det mesta av vår information finns samlad här med svar på alla de vanligaste frågorna. Använd gärna vår sökfunktion.

2. Kontaktar din leverantör. Dels för att leverantören ska ha en möjlighet att lösa problemet och dels för att vi behöver veta vilket svar du har fått från dem.

3. Kontaktar oss. Om du och leverantören trots detta inte nått en lösning kan du vända dig till oss.

 

Så här går det till:

  • Rådgivning. När vi får in ditt ärende ger vi dig råd utifrån de lagar, regler och den praxis som finns.

Om din leverantör är med i Telekområdgivarna:

  • Reklamation. Ofta ber vi dig att återigen kontakta din leverantör på en speciell kontaktadress som du får av oss, så att du kan göra en reklamation med hjälp av vår information. 
  • Medling. Om du och leverantören ändå inte lyckas komma överens kan vi ta kontakt med denne för en diskussion om vi bedömer att det finns oklarheter. 
  • Prövning i Allmänna reklamationsnämnden. Om vi trots detta inte kan bidra till en lösning av ärendet gör vi en bedömning av hur ett troligt utfall skulle bli vid en prövning i Allmänna reklamationsnämnden. Denna information delges då både konsument och leverantör. 

Om din leverantör inte är med i Telekområdgivarna: ger vi dig allmän konsumenträttslig information och råd om hur du kan gå vidare. 

Kontaktvägar

Telefonrådgivningen är öppen vardagar 9.00 -12.00 på nummer 08-522 767 00. 

Vi brukar ha flest samtal mellan 9.00 -9.30 samt 11.30 till 12.00. Har du möjlighet att ringa mellan klockan 10.00 och 11.00 är det minst risk för att du behöver vänta i telefonkö.