Uppgifter på räkningen
Det finns ett minimikrav för vilka uppgifter som ska specificeras på din räkning, för att underlätta för dig att kontrollera dina kostnader. Följande uppgifter ska finnas med i den specificerade räkningen:
- samtalsslag – till exempel nationella samtal dagtid/kvällstid, utlandssamtal, mobilsamtal, sms, betalsamtal, samtal i utlandet, obegränsat antal samtal under en tidsperiod
- antal samtal - ska anges för varje samtalsslag
- kostnad per enhet - till exempel kostnad per minut, per megabyte (MB) om det gäller datamängd, per styck (sms), "ring så mycket du vill" för x kronor/månad
- totalkostnad - ska anges för varje samtalsslag och det ska framgå om öppningsavgiften ingår och om moms är inkluderat
- total samtalstid eller datamängd - ska anges för varje samtalsslag
- moms - mervärdesskatt ska anges per samtalsslag eller som en totalsumma
- debiteringsintervall - ska anges om operatören använder sig av annat intervall än 1 sekund eller 1 kilobyte (kB)
- öppningsavgift - ska redovisas särskilt
- återkommande fasta avgifter - till exempel abonnemangsavgift och avgift för nummerpresentation
- engångsavgifter - till exempel anslutningsavgift
- vidarefakturerade samtal - till exempel betalsamtal, massanropssamtal, sms-tjänster som du inte kan reklamera hos operatören. Kontaktuppgifter till tjänsteleverantören, som du ska kontakta för att reklamera tjänsten, ska tydligt framgå. Dessa ska finnas i anslutning till samtalsspecifikationen
- räkningsperiod - med start- och slutdatum
Om du däremot vill få ut en mer detaljerad specifikation, med exempelvis varje enskilt samtal som har ringts, finns det ingen skyldighet att lämna ut en sådan specifikation. Operatören har rätt att ta betalt för att lämna ut en sådan, mer detaljerad, räkning. Detta regleras i föreskrifter från Post- och telestyrelsen.