Bindningstider

En grundläggande avtalsrättslig princip är att avtal ska hållas. Det innebär att om du har ingått ett avtal med bindningstid ska avtalet gälla under hela bindningstiden. En villkorsändring av ett avtal med bindningstid är endast tillåten om operatören har uppgett ett giltigt skäl som står angivet i avtalet.

Bindningstidens längd

Den inledande bindningstiden för ett konsumentavtal får aldrig vara längre än 24 månader. Operatören är dessutom skyldig att alltid erbjuda dig ett tidsbegränsat avtal som gäller högst 12 månader, såväl vid nyteckning som vid förlängning av befintligt abonnemang.

Det ska alltid tydligt framgå av avtalet om du har bindningstid och hur lång den är. Om du och operatören inte är överens om vad som är avtalat beträffande bindningstiden är det operatören som måste visa att bindningstid är avtalad och för hur lång tid.

Mer information
Här hittar du rättsfall som handlar om bindningstidens längd.

Ändrade villkor under bindningstid 

En grundläggande avtalsrättslig princip är att avtal ska hållas. Det innebär att om du har ingått ett avtal med bindningstid ska avtalet gälla under hela bindningstiden. En villkorsändring av ett avtal med bindningstid är endast tillåten om operatören har uppgett ett giltigt skäl som står angivet i avtalet. Om operatören däremot ändrar villkoren under bindningstiden, utan att uppge ett giltigt skäl som finns angivet i avtalet, kan du ha rätt att häva avtalet och begära skadestånd för dina merkostnader med hänsyn till operatörens kontraktsbrott. 

Här hittar du rättsfall som handlar om ändrade och otillåtna villkor.