Tv
Det kan vara bra att tänka på vissa saker när du byter operatör. Här har vi samlat information om hur ett operatörsbyte går till och vad det kan vara bra att tänka på när du exempelvis byter tv-operatör.
Innan du ingår ett avtal om telefoni- bredbands- eller tv-abonnemang ska operatören ge dig klar och begriplig information om den aktuella tjänsten och även en kortfattad, lättläst sammanfattning av avtalet avgiftsfritt. Informationskraven beror på vilken tjänst det gäller. Operatören ska se till att informationen och sammanfattningen blir en del av avtalet om ni inte uttryckligen kommit överens om något annat.
Tjänstens huvudsakliga egenskaper och kvalitet
Information om de huvudsakliga egenskaperna för varje tjänst inklusive lägsta kvalitetsnivå. Om operatören inte erbjuder någon lägsta kvalitetsnivå ska detta anges.
Priset
Information om priset för tjänsten, avgift för aktivering och om eventuella återkommande eller förbrukningsrelaterade avgifter.
För bredbandstjänster och telefonitjänster ställs ytterligare krav. Om det är tillämpligt ska även följande information lämnas:
Avtalstid
Information om avtalstid och villkor för förlängning och uppsägning av avtalet, inklusive eventuella uppsägningsavgifter. Om det är tillämpligt ska även följande information lämnas:
För bredbandstjänster och telefonitjänster ska även information om avtalstid för pakettjänster lämnas och villkor för förlängning och uppsägning av avtalet samt, i den utsträckning det är tillämpligt, villkor för uppsägning av hela eller delar av paketet.
Ersättnings- och återbetalningssystem
Information om de ersättnings- och återbetalningssystem som gäller om avtalade tjänstekvalitetsnivåer inte uppfylls.
Produkter och tjänster anpassade till slutanvändare med funktionsnedsättning
För bredbandstjänster och telefonitjänster ska information lämnas om produkter och tjänster som är anpassade för slutanvändare med funktionsnedsättning och om hur uppdateringar av denna information kan erhållas.
Begränsningar av tillgång till nödkommunikation eller lokaliseringsuppgifter
För telefonitjänster ska information om eventuella begränsningar av tillgången till nödkommunikation eller lokaliseringsuppgifter lämnas.
Du kan läsa mer om särskilda krav för internetanslutningar i den så kallade TSM-förordningen.