Skriftliga avtal
Med skriftliga avtal menas både avtal du skriver under för hand och sådana som du signerar digitalt på till exempel en surfplatta, via e-post eller sms.
Operatören ansvarar för att informationen vid försäljningstillfället och i avtalet är tydlig och att den följer lag och god sed. En fördel med att ingå skriftliga avtal är att det blir lättare för dig att styrka vad avtalet gäller om du får problem med din operatör.
- Viktigt! Om du ingår ett skriftligt avtal ansvarar du för att läsa igenom hela avtalet innan du skriver under. Du är bunden av det skriftliga avtalet även om du missförstår det eller inte har läst igenom det finstilta.
- Observera! Från och med den 1 september 2018 gäller skriftlighetskrav vid telefonförsäljning.
Muntliga avtal
Om du ingår ett muntligt avtal är alla löften från säljaren bindande.
Det är operatören som måste kunna styrka att det finns ett avtal och vad det gäller. Avtal som ingås via telefon kan, för att kunna styrkas, spelas in.
Operatören ansvarar för att information under försäljningssamtalet är tydlig och att den följer lag och god sed. Om det finns en inspelning av samtalet kan du begära att få lyssna på den om du är osäker på vad som sagts.
- Viktigt! Försök se till att löften som är viktiga för dig spelas in på själva ljudfilen vid telefonförsäljning eller att de skrivs ner av säljaren om du får muntliga löften som inte står med i det skriftliga avtalet.
- Observera! Från och med den 1 september 2018 gäller skriftlighetskrav vid telefonförsäljning.
Mer information
Här hittar du rättsfall som handlar om muntliga och skriftliga avtal samt orderbekräftelse.