Byte av internet/bredbandsoperatör ska ske utan avbrott i tjänsten. Ibland kan det dock uppstå problem på grund av att en annan operatör blockerar möjligheten för din operatör att ansluta bredbandstjänsten på din adress. Här hittar du information om hur du ska gå tillväga om ditt fibernät är blockerat av en tjänst från en annan operatör.
Även din nya operatör har en informationsskyldighet att uppfylla när du byter operatör. Din nya operatör ska i samband med att avtalet ingås åtminstone informera dig om:
Förhandsbetalda tjänster
Din tidigare operatör ska använda villkor som innebär att du har rätt till återbetalning av eventuell återstående surfpott om du använder förhandsbetalda tjänster.
Den tidigare operatören får ta ut en avgift för återbetalningen om det följer av avtalet. Avgiften ska motsvara de faktiska kostnader som återbetalningen medför.
Om din operatör blir uppköpt av en annan operatör kommer du normalt inte att kunna behålla din nuvarande e-postadress hos den nya operatören. Kontrollera hur lång tid efter uppköpet du har tillgång till din gamla e-postadress och spara över viktiga mejl och dokument som du inte vill förlora.
Om du endast använder en gratis webbaserad tjänst för e-post med tillhörande e-postadress (exempelvis Hotmail, Gmail eller Yahoo!) har du tillgång till denna oavsett vilken operatör du har. Det enda som behövs är tillgång till internet.
Om du endast byter anslutningsform hos din nuvarande operatör kan du normalt fortsätta att använda din nuvarande e-postadress. Men kontrollera även detta innan bytet.