Det vanligaste klagomålet hos Telekområdgivarna under Q1 2018 gällde avbrott och då främst för tjänsterna fast telefoni och fast bredband. Under perioden tog Telekområdgivarna emot mer än dubbelt så många klagomål på avbrott som under motsvarande kvartal 2017. I många fall har det handlat om avbrott på kopparnätet som varat längre än en månad.
Ett avbrott ska avhjälpas inom ”skälig” tid men det finns idag inga detaljerade regler kring hur lång tid detta kan vara, vilket kan vara frustrerande för den som har ett långt avbrott.
I samband med avbrottsärenden får vi ofta följdfrågor om räkningar och rätten till ersättning. Det förekommer också att operatörer ger besked att konsumenten måste fortsätta betala även under ett pågående avbrott och att återbetalning sker först när problemet är löst. Att konsumenter ska betala trots att de inte har någon fungerande tjänst, och trots att det inte beror på något som konsumenten kan påverka, kan vara tveksamt utifrån konsumenträttslig lagstiftning som ger konsumenten rätt att hålla inne betalning vid fel på tjänsten.
Positiv trend: Klagomål på felaktig anslutning minskar
Vid en jämförelse mellan Q1 2017 respektive Q1 2018 ser Telekområdgivarna att klagomålen på felaktiga anslutningar (d v s att en operatör tar över en abonnent utan att det finns ett giltigt avtal) har minskat. Det är dock fortfarande det som konsumenter klagar mest på för de operatörer som inte är med i Telekområdgivarna.
– Att klagomålen på felaktig anslutning minskar beror sannolikt på arbetet med Handlingsplanen mot oseriös försäljning som har pågått sedan 2015. Det är ett framgångsrikt arbete som vi ser fram emot att fortsätta tillsammans med nätägare och myndigheter, säger Susanna Fromhold, vice VD på Telekområdgivarna.
Andra saker som konsumenter klagar på
Utöver ovanstående förekommer det framförallt klagomål på:
Telekområdgivarna tipsar
Analysen i sin helhet finns för nedladdning här.
Är du journalist och vill veta mer? Kontakta:
Mattias Grafström, VD, 070-713 48 50
Susanna Fromhold, vice VD, 070-713 48 51
Camilla Brogren, kommunikationsansvarig, 070-713 48 59